fredag 22 november 2013

Bakglädjen är tillbaka


Äntligen säger jag bara. 
Jag har nog inte haft lust att baka sen Juni. Det har varit sååååå tråkigt fikabröd här hemma fram till nyss. Än ligger jag efter massor MEN nu finns det iaf saffransbullar. 
Supergoda blev de också, gjorde en sats utan kesella denna gång. Gick lika bra det.
Jag gör dem lika som vanliga kanelbullar nästan, utan kardemumma och kanel. Tycker de blir allra godast. Inte så där torr som vanliga lussekatter kan bli efter ett tag. 

Ska det va, ska det va extra allt






Saffransbullar
ca 35st stora bullar

150g margarin
50g jäst
5dl mjölk
2 påsar saffran
2dl socker
½tsk salt
ca 14-15dl vetemjöl (jag höftar)

Fyllning150g rumstempererat margarin
3msk vaniljsocker
1½-2dl florsocker

100g riven mandelmassa
1 ägg
pärlsocker

Smält smör och tillsätt mjölken 37grader. Smula jästen och häll över degspaden, rör om. Tillsätt salt, saffran, socker och sist mjölet i omgångar. Arbeta degen smidig och låt den gärna vara lite kladdig när den jäser. Strö över rikligt med mjöl på degen och lägg över en handduk för jäsning. Jäs i ca 1timme på dragfri plats.

Dela degen på 2 och kavla ut rektangulärt Bred på smörkrämen och finriv över mandelmassa. Rulla ihop och skär varje längd i ca 1 17bitar. Lägg i bakformar och låt jäsa under bakduk ca 30 minuter.

Sätt ugnen på 250 grader och pensla bullarna med uppvispat ägg och strö på rikligt med pärlsocker. Grädda i mitten av ugnen i ca 7-9 minuter (mina gräddas i exakt 8½ minut) beroende på färgen man vill ha. Låt bullarna svalna på galler med en tunn handduk över.

Lycka till

3 kommentarer:

  1. Mmmm vad gott, älskar verkligen saffran. Kram Anette

    SvaraRadera
  2. Gör liknande bullar, gillar inte heller lussekatter som är alldeles för torra i min smak.
    kram Helena

    SvaraRadera
  3. I've been looking for a recipe for saffron rolls and think I'll try this! So glad I found your blog!

    SvaraRadera