måndag 25 oktober 2010

Kokos & Saffrankladdkaka


Tjingeling på morgonkvisten!

Utanför köksfönstret sitter nu två domherrar och pickar på marken. Uppe i kokosnöten sitter också två fåglar men de vet jag inte vad de heter. Jag är dålig på fågelsorter.





Fåglarna älskar kokos och det är fint och billigt att ge dem. Jag sågar tar borrmaskinen och borrar ett hål i ena änden på kokosnöten (finns bland frukten på affären) för att hälla ur kokosmjölken. Sen borrar jag även den andra sidan. Tar en fintaggad såg och sågar nöten i mitten. Skrapar rent med en kniv och trär ett snöre genom hålet och knyter en knut. Klart!
Det är bra med ett hål i botten så att regnet kan rinna undan istället för att det ska bli ett fågelbad
.


Sen var det dags att bjuda på ett recept.
Jag är inte så jätteförtjust i kladdkaka då jag tycker att den är så söt. Provade istället en saffrankladdkaka. Nu är jag fast. Sååå god!



2 1/2 dl strösocker
1 1/4 dl riven mandelmassa
2 1/4 dl vetemjöl
3 ägg
5 msk vaniljsocker
1/4 tsk salt
125 g smör
100 - 150 g vit choklad
1 påse saffran á 0,5 g

Sätt ugnen på 200 grader (180 grader i varmluftsugn). Smöra och bröa rikligt en form med avtagbar botten. Smält smöret och låt chokladen smälta i smöret. Häll i saffran. Blanda ihop alla de torra ingredienserna, tillsätt smörblandningen och rör till sist ner äggen.
Häll smeten i formen.
Grädda i 35 minuter i mitten av ugnen. Kakan ska fortfarande vara lite kladdig i mitten när den är klar (den stelnar när den kallnar)!

Pudra lite florsocker på vid serveringen.
Serveras kall med en klick vispad grädde till. Räcker gott och väl till 8-10 personer

23 kommentarer:

  1. Hej!
    tack goa du för awarden! Blir så glad och det värmer gott kan du tro.
    Jag ska ta tag i det senare. Kommer inte skicka vidare då det blir händer då och då och det är väl ett angeläget problem i för sig:)

    Ha det så bra i dag och underbara julig bilder du bjuder på. Längtar till jul också!

    Kram Anna

    SvaraRadera
  2. Åh, det både låter och ser supergott ut! Tack!

    Kram Camilla

    SvaraRadera
  3. Hej! Fina bilder du visar! Hit kommer jag snart tillbaka! Ha en trevlig vecka! Kram Nina

    SvaraRadera
  4. Hej! Jättemysig blogg du har!! Du skrev tidigare här att det skulle va julmarknad vid ismyra loppis, vart ligger detta ställe? Är sååå mysigt med julmarknader!

    SvaraRadera
  5. Vad skönt att ni får färdigmalt älgkött, jag är inte heller särskillt förtjust i att mala kött, men barnen tycker det är jättekul iaf! ;)
    Min man är med i 2 älglag så vi får färdigmalt/styckat kött från det andra, fint det!

    Mmm saffarnskladdkaka bara måste jag pröva, låter spännande!! :)

    Kram kram

    SvaraRadera
  6. Bakade liknande kaka förra julen och blev helt såld. Blir till att baka en i kväll. Så snäll du är med småfåglarna.
    Ha en bra dag.
    Kram Theres

    SvaraRadera
  7. Det var ett bra tips med cocos till fåglarna, skall jag ta efter.
    Kram Pia

    SvaraRadera
  8. Det här var ju inte bra, jag som kör slanka linjen nu hahah =) Men kakan MÅSTE jag nog ändå testa =)
    Vad gulligt att mata fåglarna, tror aldrig jag har hört att de gillar kokos =) Men man lär sig nåhot varje dag!!
    Kram Fia

    SvaraRadera
  9. Vilken underbar blogg du har,
    gillar den skarpt, blir minst ett besök om dagen.
    Ha det bäst Kram Jenny

    SvaraRadera
  10. Hej! Okej då är det ju jättelätt att hitta, kommer definitivt åka dit!! KOmmer från storvik själv så man får ta sig en dag i bollnäs då :)

    SvaraRadera
  11. Längst ner på min sida här på datorn har jag gömt undan receptet på saffranskladdkaka som jag hittade på en annan blogg förra veckan, den har legat där sedan dess.. Kanske skulle testa den :-)

    Kram MIa

    SvaraRadera
  12. Tack för tipset om kokosnöten till fåglarna.
    Kram:)

    SvaraRadera
  13. Vad fint du har gjort till fåglarna, dom ska också leva....

    Mums, vad gott ditt recept lät!
    Tack för tipset!

    Må så gott!
    Kram Therese

    SvaraRadera
  14. Inte så konstigt att denn akaka är god, både vit choklad och saffran :-) Muuums!

    Ska bli kul att se vad du hittar hos I**A, för jag hade svårt att handla något där denna gång...

    Krma Helena /franska liljan

    SvaraRadera
  15. Det ser gott ut, får nog skriva av receptet.
    Kram Anette

    SvaraRadera
  16. Hej!
    Vad smarrig din kaka ser ut, tack för receptet:)

    Tack för tipset om kokosnötter till fåglarna oxå, ska köpa det nästa gång jag handlar.

    Ha en trevlig vecka!

    Kraam Jenny

    SvaraRadera
  17. Den låter jättegod kakan, måste testas framöver!

    Tack snälla du för den fina awarden, blev jätteglad!!!!

    Kram Marie

    SvaraRadera
  18. Men va synd att jag missade dig.
    Ha det så himla bra.
    KramKram
    Anna-Lena

    SvaraRadera
  19. Hej,vilken mysig och inspirerande blogg du har!!!Jag älskar kladdkaka men den här "nya" varianten låter spännande!!! Hit kommer jag att kika in ofta :) :)
    Kram Therese

    SvaraRadera
  20. Hej!
    Din kaka ser jättegod ut så den måste jag absolut prova. Jag älskar saffran och vi har redan provat den nya Blossaglöggen.
    Må så gott!
    Kram från Maria

    SvaraRadera
  21. Ser riktigt smarrig ut!..men ska det verkligen vara 5 MSK vaniljsocker??

    Jessica

    SvaraRadera
  22. Svar till anonym

    Ja, det ska vara 5 msk vaniljsocker i kakan. Det är egentligen inte så mycket eftersom det inte är samma sockerhalt i vaniljsocker som i vanligt socker eller florsocker. Jag brukar oftast ha i mer vaniljsocker än vad som står i receptet då jag gillar det. Men prova mindre om du vill det, konsistensen gör det inget för.

    Lycka till

    SvaraRadera
  23. Tack för snabbt svar! Blir inför-jul-mys i helgen!:-)

    SvaraRadera