lördag 11 december 2010

Hyacinter i köket







Tack för era goa kommentarer som ni alltid ger mig, jag blir så glad!

Roligt att det är fler än jag som gillar de små rådjurshornen nu till julen. Fick lite dåligt samvete när vi var till mina föräldrar ikväll och tittade på en get med två killingar som åt under paradisäppelträdet. Pappa matar dem med rådjurspellets och de återkommer några varje år och längre fram sover de även över på deras gård i de skottade stigarna. Härligt!

Idag har vi klätt granen för andra gången. Den förra granen barrade redan så vi fick en ny. Denna är faktiskt finare än den förra och nu står den på plats och vi håller tummarna för att den inte barrar om några dagar.


Jag skulle behöva er hjälp. Jag undrar om det är någon som har recept på en god griljering till julskinkan? Skulle vilja prova ett nytt men vet inte vilket. Jag tror säkert att det är flera av er som har ett favorit recept som ni kan bjuda på.

11 kommentarer:

  1. Hej!!

    Fint det är... Och gott luktar det!!
    Nej det där med griljering av skinka kan jag inte hjälpa dej med..

    Hoppas du får en trevlig tredje advent!!
    Kram camilla.

    SvaraRadera
  2. Inte ska du ha dåligt samvete för rådjurshornen. En bättre död att få uppleva är nog svårt, mitt i grönskan och friheten, bara ett skott och man vet inget:) Finns mycket värre saker;)

    Tyvärr har jag inget tips på någon annorlunda griljering.

    Ha en skön kväll!

    Kram Susanne

    SvaraRadera
  3. Visst ömmar man för djuren när det är så mycket snö ute. Men förnuftet säger att det måste finnas jakt. Min man såger det är naturligt att de svaga dör, men i hela mitt hjärta vill jag värna om de svaga.
    Kram Anette

    SvaraRadera
  4. Hej nej griljering är inte min grej så där kan jag tyvärr inte hjälpa dig.

    När jag marinerar champinjoner så får de ligga i olja, allround grillolja och massa chiligrillkrydda ett tag och sen steker jag dom. Tycker att dom får sting då!

    Va fint de va med hyacinterna, jag köpte nya på ikea igår, så nu är de knoppiga o fina igen.
    kram Camilla

    SvaraRadera
  5. Så fint!

    Jag har ibland smulade pepparkakor i griljeringen, det blir gott tycker jag!

    Annars bläddrade jag snabbt igenom tidningen buffé igår från Ica, där var det nåt recept med apelsin. Om du inte får tidningen kan du titta på hemsidan.

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  6. Godmiddag!
    Jag hittade något på Tasteline.se igår. Det var med örtgriljering, verkade supergott. Äter själv inte senap så det blir det nog i vår stuga.
    Gillar bloggen din väldigt mycket!

    SvaraRadera
  7. Jag har samma gamla griljering med ägg och senap, skulle vara kul med en ny. Så fint du planterat dina hyacinter, det var ett jättevackert hyacintglas. Och så fint och titta på rådjuren, han är snäll din pappa. Såklart vi hjälper dom med mat i vinter.
    Adventskram
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  8. Här var det julmysigt :)

    P
    A
    R
    T
    Y
    T

    fortsätter......
    Ta en titt :)
    Håkan

    SvaraRadera
  9. Min 2,a blogg...
    http://www.vindsromantik.blogspot.com/

    Hej
    Fina bilder och mysig blogg.
    Till griljering använder jag bara stark söt senap med lite potatismjöl, skär ett rutmönster, och sen skorpsmulor.

    Önskar dej en underbar 3;e advent
    Kramar
    /Maggan

    SvaraRadera
  10. Jag funderar på att strunta i gran, usch så tråkig jag har blivit känner jag :-)

    Jag har inget tips vad avser griljering. Jag brukar följa det vanliga receptet med senap, ägg coh ströbröd.

    Ha dte gott

    SvaraRadera
  11. Fint med hyacinter! Har köpt ett par nya jag med då dom förra blommat ut. Så fint det blev med hornen! Jag har satt upp mitt jag med, men lite konstigt känns det ändå. Hoppas er nya gran inte barrar! Bra att ni fick en ny. Ha en fortsatt trevlig 3:e advent! Blir nog lite glögg här på kvällskvisten tror jag.
    Kram Anki

    SvaraRadera