lördag 30 juli 2011

Polkagris cheesecake

Hej!

Nu när vi ändå är inne i ett bakrace så kan jag väl fortsätta. Undrar vad det ska bli denna gång...


 
Några av ingredienserna är polkagrisar, ballerina kladdkaka med vanilj, marshmallows fluff och grädde

Jag vet, det är inte nyttigheter jag bjuder på direkt. Nyttig kan man vara i ett annat liv.


Vispen igång och kitchen aiden fixar grädden



Minimarängtoppar, polkisar igen, polkaströssel och citronmeliss




Efter några timmar i frysen så blev det en kall och somrig polkagris cheesecake




Färdig att servera



Polkagris cheesecake

20 st Ballerina kladdkaka med vanilj
25g smält margarin

Mixa kakorna i mixern. Tillsätt margarinet och kör lite till.
Tryck ut i en form med löstagbara kanter och frys.

1 burk marshmallows fluff
5 dl vispgrädde
några droppar pepparmyntolja
några droppar röd karamellfärg
1 dl polkagrisar

Vispa grädden och blanda i marshmallows fluffen försiktigt. Droppa i pepparmyntoljan.
Ta bort 1/3 av smeten.

Den minsta mängden smet blandas med karamellfärgen. Den största mängden smet blandas med krossade polkagrisar (krossa dem i mixer eller mortel).
Bred på den vita smeten på kakblandningen och överst den rosa.
Strö lite polkagris strössel ovanpå och frys minst 5 timmar.
Garnera med några polkagrisar, minimarängtoppar, chokladsås samt citronmeliss vid servering.

En somrig och svalkande efterrätt.







11 kommentarer:

  1. Men hallo....det såg ju helt vansinnigt gott ut ;))) Måste testas ;)))
    kram susanne

    SvaraRadera
  2. Jag skippar bilderna och traskar direkt hit ;))
    Herre min gud vad gott!!! Ska baka bullar inom en snar framtid.. frysen ekar !!
    Jag som ska ned i vikt, hmm går åt andra hållet istället.... ;)

    Kram Fia

    SvaraRadera
  3. Det ser otroligt gott ut...
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  4. Men åhhh va gott de där såg ut då! Herregud va du är duktig med att baka. Jag känner mig helt kass nu :)

    Ja nyttig de kan man vara nån annanstans nån annan gång fniss

    Kram Camilla

    SvaraRadera
  5. Wow vilket smarrigt recept!! Jag har läst ikapp här inne hos dig och det är sanslöst vilken turgumma du varit på sista tiden, vilka otroligt fina vinster du vunnit. Grattis!!! Och så många goda recept du delar med dig av...

    Ha nu en fin fortsättning på helgen!
    Kram,
    Regina

    SvaraRadera
  6. Men du- så gott att jag dreglar här;) mums....kram J

    SvaraRadera
  7. Wow, vad smaskigt det lät!

    Kram från Australien♥

    SvaraRadera
  8. Inte så nyttig nej men ser så god ut. Kram

    SvaraRadera
  9. Hjälp...vad gott det ser ut. Jag får nog ta och testa den :)
    Kram Kicki

    SvaraRadera
  10. Ser livsfarligt gott ut. Fin blogg har du också:)
    KRAM Helena

    SvaraRadera
  11. hej

    jag har sååå stor lust att prova denna kaka, men hittar inte fluffen, vart har du köpt din.. vänligen återkom , jag vill såå gärna bjuda på detta i helgen, när vi skall fira sista semester vecka, eller inte.. elis_ohman@hotmail.com

    // elisabeth från Onsala men bor i Umeå

    SvaraRadera