onsdag 11 juli 2012

Tinas kaosartade citronglass




Det är ju spännande när det händer något....

Mat-Tina skapade kaos efter hennes första program hos Lill.Babs. Hennes citronglass som många ville prova gjorde kaos på ICA.... iaf i Köping. 
Alla skulle ha lemoncurd och kondenserad mjölk vilket gjorde att det gapade tomt på hyllorna redan efter några timmar. Varor som nästan inte går åt alls annars, säger ICAs chef.
Hmm, kondenserad mjölk som var och varannan har hemma nu för tiden tycker jag eller är det ICA som inte hänger med i svängarna?

Jaja, här stod glassen redan i frysen när jag läste aftonbladet och det gapade inte tomt på hyllorna på Coop iaf. Tycker att de är riktigt duktiga på att ladda hem bakgrejor nu för tiden. Sen är lemoncurd super enkelt att göra själv också. 

Så här gjorde jag Citronglassen


Vispade (ganska hård) 6dl grädde och rörde i nästan hela (den lilla) burken med sötad kondenserad mjölk (enligt Tina skulle det nog vara 1,75dl). Denna gång kokar ni inte burken före.
Rev ner citronskal från ½ citron.
Pressade ner citronsaft från ½ citron i ca 3dl lemoncurd (2dl enligt Tina) och rörde om. 
Hällde grädden i en form och rörde försiktigt i lemoncurden med en gaffel sist. 

In i frysen minst 5 timmar.

När den var klar så var jag tvungen att provsmaka och resultatet blev...



UNDERBAR!!!!

Väldigt somrig, frisk och fräsch. Lätt att göra och kan användas till mycket. 
Detta måste ni prova, men handla på Coop så finns varorna hemma *Fniss*

Imorgon ska vi prova glassen till den andra läckerheten jag bakade idag. Den bjuder jag på nästa gång....
.... den som väntar på nåt gott!!!


4 kommentarer:

  1. Hallå där inte ska du väl dissa ICA o speciellt inte min arbetsplats i köping!! Hahah
    De blev lite väl uppförstorart alltihopa, så farligt va de inte.

    Fast kondenserad mjölk??? vad har man det till?? Aldrig använt o inte haft ett recept som sagt att jag ska ha de... Hmm fast alla bakar ju olika saker.
    Ja lite försvars tal blev de. Hoppas du inte tar illa upp.

    Den såg god ut iaf. Fast jag gillar inte citron undra om man kan göra den med choklad ist :)
    Kram Camilla

    SvaraRadera
  2. Har också gjort den!! Serverade min med lite maränger också. Hade inga minimaränger så jag krossade vanliga grovt. Lite inspiration fr Ernst tror jag! Tina+Ernst=Sant!

    SvaraRadera
  3. Så himla gott det ser ut!!! Tack för sommar tipset!

    SvaraRadera
  4. Ser smarrigt ut! måste prova.../ Gunilla

    SvaraRadera