fredag 8 mars 2013

Smått och gott i lådan



Det här är min "Smått och Gott" låda i köket. 
En sådan låda har jag nog alltid haft, där det mesta samlas. Allt från oljor, vinäger, honung till strössel och essenser. 
Ibland önskar jag att jag hade plats för en dubbelt så stor låda för vi har ett helt skåp med fler saker. Men denna låda står på en hylla bakom/ovanför spisen och där får det inte plats mer. 

Nu undrar väl ni vad sjutton jag använder allt till. Jo, det ska jag tala om för er. Mitt stora bakintresse kräver väldigt många olika ingredienser som färger, essenser, strössel mm. Ju mer man har desto roligare är det att baka. Och jag är ju fröken Ordning och reda när det gäller mina kökssaker.
I köket ska det vara ordning och reda!!!   





Jag måste ju ha några favoriter då.
 Jajamensan, det har jag. 
Storfavoriterna här hemma är alla olika essenser - blåbär, passionsfrukt, melon, lakrits, pistage mm (jag vågar nog inte ens räkna hur många olika smaker jag har). 
Dessa är de små flaskorna som ser ut som hushållsfärgerna man köper, några droppar räcker och smakar underbart i bakverk. Blanda i tårtfyllingar, grädde, maränger, frosting, topping, glass mm. 
Ja, de går att använda till det mesta faktiskt. 
Jag köper mina i välsorterade bakbutiker på nätet.

Nu ska jag göra en smörgåstårta till Mello imorgonkväll innan vi går ut och leker.

Nu är det HELG

Kram Teres

5 kommentarer:

  1. Smått och gott är bra att ha!!
    Och varför välja när man kan ha flera favoriter??;-)
    Ha en fin dag!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  2. Min dotter hade blivit helt tokig om hon sett allt de rosa strösslet som du har. Måste nästan visa henne bilden :)
    Vart har du köpt det?

    Ha en fin kväll! Kram

    SvaraRadera
  3. Så mycket bra du har i lådan.
    Vet du jag bara går här och väntar på att det skall bli vår så jag kan börja anlägga mitt nya trädgårdsland a´la lantligt i smultronbacken.
    Ha en bra kväll.
    Kram
    Hanna

    SvaraRadera
  4. Tack! Då får vi gå på strösseljakt nu då :)

    SvaraRadera
  5. Vilken fin "smått och gott låda". Ha en fin lördag.
    Kram Agneta

    SvaraRadera