tisdag 4 juni 2013

Halm och pellisar



Nu är det planterat på framsidan i de hemmasnickrade blomlådorna. Maken gjorde dem till mig tidigare och de är så fina på vårt röda hus. 
I år blev det vita pelargoner och halm i lådorna. Jag gillar verkligen halm till blommorna, det ger mer liv och passar utmärkt till växtligheten. 

Vi har bara dessa blomlådor här hemma. Nä, nu ljög jag igen. Vi har ju faktiskt en på bron också med rosa pellisar i. Men annars finns bara krukor och rabatter. 




Nu har det verkligen börjat komma upp i rabatten under också. Båda ormbunkarna har dött i vinter och det är andra året i rad som växter dör på den platsen. Nu ska jag köra på det säkra kortet och plantera två funkior istället. Ni ser ju att den funkia vi redan haft växer så fint där mellan tulpanerna och det höga gräset (som blir så högt att det går en bra bit över blomlådorna senare).
Det är en tacksam växt det i skuggiga lägen.

Det blir alltså en tur till trädgården denna vecka också då;)

Vad har ni planterat i era blomlådor i sommar (om ni nu har några blomlådor)?


4 kommentarer:

  1. Vad fint med halm i blomlådorna..Snygga blomlådor också, passar fint med vita pellisar i.
    Jag har planterat jordgubbar i mina blomlådor och kryddväxter. Några pellisar har jag i mina krukor men jag tänkte ha mest ätbart på balkongen i år.

    Kram viktoria

    SvaraRadera
  2. Jättefina blomlådor. Vita pellisar är fint!

    Ha en fin kväll.
    Kramen Jenny

    SvaraRadera
  3. Fint!
    Jag har ännu inte planterat något, däremot har vi också gjort blomlådor på egen hand, de skall ännu målas innan jag kan plantera något i dem, och så måste vi komma på nån lösning hur vi skall få upp dem...hm, hoppas det löser sig, de väger ju lite mer än de i plast vi har haft förut. Har du i plast i dina innan du planterar förresten? FUnderar på hur träet annars håller för fukten.

    SvaraRadera
  4. Jättefint!
    Har inte så jättemycket krukor & blomlådor i år, desto mer i trädgården..:-)
    Men i dom jag har blev det rosenskära, lejongap, snötörel & gräs i år!

    Kraam Susanne

    SvaraRadera