tisdag 25 juni 2013

Smulgubbar och Mangold livar upp



Ser ni vad smulgubbar vi får i år. De har aldrig blommat så mycket tidigare ändå fick vi enormt mycket förra sommaren. Undrar just om vi kommer att kunna äta smulisar till frukost, lunch och middag i sommar. Hemligheten kanske var de där nävarna med hönsskit som stank så mycket tre dagar. Dundermedel kanske. 

Smulgubbar är en stor favorit här hemma. De är lika stora som flera sorter jordgubbar men smakar som smultron. De skördas tidigt. 
Vi har en pallkrage med smulgubbar och en med jordgubbar. 


Se så vacker Mangolden är. En blandning av rött, orange, rosa och gul. 



Här får kronärtskocka, mangold, romansallad, sockerärtor och majs samsas. 
Majsen är inget vi skördar sen utan det är bladverken jag vill åt. När vi hade marsvin så gav vi majsen till dem men jag gillar inte smaken på dessa söta majskolvar. Men bladen blir ca 1-1,5m höga och är så fina bland allt annat. Måste nog sätta lite crispsallad också känner jag nu. 
Det ska bli roligt att se hur jag kommer att lyckas med kronärtskockan. Men hur roligt är det inte att odla sina egna grönsaker. Jag skulle kunna ha en hel trädgård full. 
I år blev det inga morötter. Först året utan, snyft. Tycker att de tar så mycket plats så jag valde bort dem, vilket jag ångrar nu. Jag hade väl iaf kunnat sätta en rad om inte annat. 
Jaja, lätt att vara efterklok. 

Har ni odlat några grönsaker där hemma?


2 kommentarer:

  1. Åh vad härligt att gå och plocka sen!
    Ha en riktigt härlig tisdag!
    Kram/Lena

    SvaraRadera
  2. Så gott med mangold. Jag hade planer på att odla det i år, men det blev inget med det. Det får bli nästa år och då måste jag ha minst två pallkragar till så jag får plats, för i år blev det fullt av annat i alla de andra.
    Kram
    Hanna

    SvaraRadera