söndag 19 februari 2012

Mårbacka och vårkänslor



I helgen har vi känt av våren på riktigt. Det har droppat från taket och intill husväggen är det grönt gräs. Nu är det inte många dagar förrän vi är inne i Mars månad.

När man sen kommer in och ser sin blommande Mårbacka kommer känslorna ännu mer och längtan efter sommaren är enorm.




Jag passade även på att klippa ner mina Mårbacka som har varit på vintervila och planterade om dem. Nu står de i söderfönster och ska få börja grönska. Om några veckor är det dags för lite pelargonnäring för absolut bästa resultat.

Det här med att klippa ner och plantera om pelargoner är det många åsikter om. Jag har som jag berättat tidigare, provat det mesta och har nu kommit fram till att det inte alls spelar någon roll att man klipper ner och planterar om samtidigt. Endel säger att man ska vänta någon vecka när man klippt ner, men för mig gör det ingen skillnad alls. Däremot vill de ha söderfönster under tiden de ska växa.  

Om man har problem att få knopp och blommor så är näringen det som behövs. Här skiljer sig också meningarna. Man ska inte behöva ha näring när man bytt jord, men det har jag för att det ska bli stora och vackra blommor. Detta har jag gjort under flera år så jag vet att det fungerar.



 

4 kommentarer:

  1. Just vad jag behövde! På kollo väntar övervintrade pelargoner och det verkar vara dags att ta hand om dem nu.
    Ja, vilken katastrof med han författaren igår. Hur kunde han röstas fram- det måste vara något fuffens på gång!
    I flera bloggar har jag läst att alla tycker den var en katastrof och mina FB- vänner är lika upprörda. Jag har inte hört något positivt alls.

    Ja, vi byter ut Björkman till nästa år!

    Kramar

    SvaraRadera
  2. Pellisar i fönstren det är ett sant vårtäcken. Ha planterat om några av mina och satt dom ljus och varmt..så nu är det bara att hoppas dom tar sig och bir gröna och frodiga.

    Kram Marina

    SvaraRadera
  3. Ohh så mysigt, längtar så till våren ♥

    SvaraRadera
  4. Gröna fingrar anar jag att du har :-)

    Ha det gott

    SvaraRadera