onsdag 27 februari 2013

Effektivitet


Man måste passa på när lusten faller in och då är det bara att gno på. 
När dottern ligger i vagnen för en middagslur så blev det kanelbullar & jordgubbsbullar igår. 
Det har ekat tomt i frysen länge nu och genom att fylla på lite ibland ökar det sakta men säkert. 

Men något som jag inte vänjer mig  vid är att göra bulldegen i Kitchen Aiden. Bulldegen ska göras för hand vilket gör att man precis känner av när det är lagomt med mjöl. Sen när alla säger att det går fortare och inte är lika jobbigt.....hallå, vad gör jag då annorlunda?
För det första har jag mer mjöl utspridd om jag använder KA, trots att stänkskyddet är på. Sen tar det dubbelt så lång tid och det är tyngre och mer disk. 
Nä, tacka vet jag en bunke, träslev och en stark högerarm, klart på några röda. 




 Jordgubbssylten slingrad på innan rullning. 



Receptet på mina bullar finns hos mig HÄR

Jag slingrade över lite jordgubbssylt i ena halvan av degen och vips så blev det jordgubbsbullar. 
Himmelskt gott tycker jag och med en smak av sommaren. 

Jag älskar min Kitchen Aid men inte till bulldegen. 


3 kommentarer:

  1. Vad kul, jag tänkte precis att jag ska baka bullar idag, om jag nu har alla ingredienser hemma vill säga.. Tack för receptet, jordgubbssylt, ja det kan ju inte bli annat än gott =))

    Kram och ha en mysig dag,
    Catta

    SvaraRadera
  2. KA:n tar tyvärr inte så stora degar. Bulldegar är rätt stora. Speciellt om man vill göra dubbel sats när man ändå är i farten. Ser gott ut!

    SvaraRadera
  3. Så gott det ser ut! Jag hade tänkt baka bullar idag med men vädret var så härligt så jag var ute istället;)

    Kram Susanne

    SvaraRadera