onsdag 8 juni 2011

Akleja - White Barlow

Hej i stugorna!

Visst har vi ett härligt väder! Man njuter verkligen de dagar man är ledig från jobbet och försöker vara utomhus så mycket det bara går.

Jag planterade en vit akleja mot armeringsväggen vi gjorde, där den nya uteplatsen ska ta form. Mellan klematis och humle vill jag gärna ha lite lägre blommor som gör det buskigt även nertill, sen vill klematisen ha skydd mot nedre stammen. Det blev vita löjtnadshjärtan också. Alla växter blommar i vitt där.


Det är så snyggt med vitt till rostigt. Armering i trädgården gillar jag massor.


Denna sort trivs i sol och halvskugga. Den är vit, fylld och 80cm hög. Blommar gör den under Juni - Juli. Bladen påminner om löjtnadshjärtans blad och är väldigt fina tillsammans.

Denna höga sort blev snabbt en favoritblomma och det ska nog planteras fler såna i landen.

 

5 kommentarer:

  1. Vilken tjusig!
    Är oxå sugen på akleja o löjtnantshjärtan!

    Trevlig kväll!

    Kram Liza

    SvaraRadera
  2. Vilken vacker akleja!!
    Håller med om att kombon vitt/rostigt är underbar!

    Hoppas allt är bra med dig!

    Kram Annica - Vårt lilla bo

    SvaraRadera
  3. I love these flowers they are so hardy even in Alaska. They come back year after year like a good friend! Enjoy!
    Have a great week!
    Chris :o)

    SvaraRadera
  4. Hej Teres!

    För någon månad sedan visste jag inte hur en Akleja ser ut! Nu vet jag, och har hittat några i kolloträdgården. Idag hittade jag också en i en rabatt på förskolegården. De är så otroligt fina och din vita särskilt vacker. Jag älskar vita blommor så denna måste jag nog införskaffa.

    Kramar

    SvaraRadera
  5. Godmorgon!

    Vilken skönhet som fått flytta in hos dig.
    Med lite tur så sprider den sig nog.

    Ha en fin dag!
    Kram Katha

    SvaraRadera