fredag 10 juni 2011

Det frodas i köksträdgården

Hej!

Hjälp, vad det växer dessa varma dagar. Köksträdgården och framförallt kryddlandet och blommorna har vuxit enormt mycket. Smulgubbarna börjar bli röda och purjolöken är ganska grov.

Sockerärten klättrar upp för pinnarna och dillen tar snart över. Myntan sprider sig som sjutton i år och jag får nog snart baka lite bröd och ta in lite kryddor. Kruspersilja var mycket bättre att odla än den slätbladiga persiljan tycker jag.

Rosenskäran som blommar i vitt har stuckit iväg den senaste veckan. Likaså blåklinten. Längtar tills jag får plocka in en bukett. Smulgubbarna syns i bakgrunden där och i helgen måste jag sätta upp ett nät för fåglarna.

För några dagar sen provade vi att gjuta rabarberblad. Det blev tre olika storlekar och det jag visar nu är det mellersta. Alla tre blev kanonbra.

Det blir så fina kanter och ådrorna syns så tydligt. Verkligen fina fågelbad (eller vattenskål till katterna) att ha i trädgården.

Idag är det arbetsdag och jag passade på att ta igen mig igår när jag var ledig. Då var jag i skuggan under äppelträden i min hängstol. Jag somnade en sväng med och maken väckte mig när han kom hem. Skönt! Så ska dom lediga dagarna spenderas i denna värme. Skonsamt mot kroppen.






11 kommentarer:

  1. Här frodas det på. Härligt och se.
    Så sant kruspersilja är mycket lättare och så enkelt och frysa in.
    Jag sådde broccoli och de trivs verkligen, förr gjorde de inte det när jag sådde på friland, men utan låda betydligt bättre.
    Dina rabarber"blad" var ju hur fint som helst, vi gjöt också och blev lika fin som din.
    Ska visas så småningom.
    Kraam, njut av ditt grönsaksland

    SvaraRadera
  2. Nu ska jag väl ta itu med de där rabarberbladen... har sagt det så många år! Det blir ju så fint:)

    Ha en skön fredag, även om du jobbar!

    Kram Marie

    SvaraRadera
  3. Du har verkligen så snyggt i din köksträdgård :).
    Att gjuta i rabarberblad har jag länge tänkt testa med inte riktigt fått tummen ur hihihii.
    Så du har oxå fyndat den fina radion, här går den varm hela dagarna både inne och ute.
    Ha de gott, kram Ing-Britt

    SvaraRadera
  4. Härligt med dina prunkande växter! Ja, man kan nästan höra hur det växer! Va snyggt du har mellan odlingsbänkarna, avis....
    Hälsningar från norr med SOL!
    Carin

    SvaraRadera
  5. I love this garden...especially the red containers. I'm working on my own garden right now and am totally going to recreate yours!!! I also love the cabbage leaf........
    Have a great week!
    Chris :o)

    SvaraRadera
  6. Så fint du har i din köksträdgård! Min är inte ens färdig än men hoppas regnet håller sig borta nu i helgen så jag med får sått och planterat lite! Har ju pallkragarna färdiga för att sås i!

    Ska oxå försöka mig på att gjuta lite i sommar, det är ju så fint!!

    Ha en jätte fin fredag och lugn och skön!

    Kram Petra

    SvaraRadera
  7. Härligt när det knakar i trädgården, och underbar det gjutna fatet blir som du säger det bli så vackert när ådrorna syns igenom på det där sättet. Den där radion... Den kommer nog även snart att synas i Syster A.s pysselrum då hon länge varit på jakt efter en snygg, uppiggande radio och det var verkligen den. Kanske även hon sätter på Rix då Fylking inte är med längre...

    Önskar dig en ljuvlig helg

    SvaraRadera
  8. Imponerande köksträdgård. Så prydlig och vacker. Nästan synd att käka upp allt det fina!
    Hur trivs du med nya cykeln?

    Må gott, Fia

    SvaraRadera
  9. Hej va fint du har i dina lådor och runt omkring dessa. Va fina rabarber/fågelbaden blev. Hur gjorde du de så fina, liten beskrivning tack :)

    Kram camilla

    SvaraRadera
  10. åh så det växer.
    ha en fin helg.
    kram
    Hanna

    SvaraRadera
  11. Vilken fin köksträdgård du har. Tack för att du delar med dig av vad du tycker fungerar bra och dåligt. Jag drömmer om en lika fina land som dig, hoppas att vi hinner med i vår( vi ska byta ut fasad och fönster på vårt hus). Det hade varit så roligt att få plocka egna grönsaker.
    Kram Anna

    SvaraRadera