torsdag 14 juni 2012

Syren på annorlunda vis



Nu är det verkligen mycket fotboll på TV och det innebär att jag får mycket gjort i köket. 
Här saftas och syltas det för fullt. 
Är sååå lämpligt att frysa in i ispåsar kan jag lova och det tar lite plats i frysen. Speciellt lemonaden passar som portionsbitar. 

Nu till något nytt och spännande för mig. Jag provade på något som många har skrattat åt men som blev underbart god. Tro det eller ej, men nya trenden inom safttillverkning verkar vara...

Syren Saft




10 stora klasar lila syren (jag använde 20st små)
1 citron
1msk citronsyra
4-5dl socker (använder alltid den mindre mängden)
6dl vatten

Tvätta syrenen och varva i en rostfri/keramik bunke med tunt skivad citron.
Strö över socker och citronsyra.
Koka upp vattnet och häll över. 
Blanda tills sockret smält och låt stå i 3 dygn under plastfolie i rumstemperatur. 
Rör om varje dag.
Sila saften i silduk.
Det blir ca 1 L saft.


Den är jättegod och smakar nästan lite rabarber och röda vinbär tycker jag. Så där småsyrlig och underbart somrig. En helt klart ny favorit och ännu en till (dubbel)sats står och drar. 
Här sjunger syrenen på sista versen så det är sista dagarna nu om man ska använda dem. 
Passa på!

Ikväll ska vi iväg på skolavslutning för brorsbarnen, antar att Tyra kommer att älska musiken och alla glada barn. Hoppas att inte regnet kommer bara. 




4 kommentarer:

  1. Vad gott det ser ut,vilken rolig grej! Du är så pysslig. Så fint det var med myggnätet på altanen, en mysig koja att krypa in i.

    Ha det bra!
    Kram L-L

    SvaraRadera
  2. Men åh här som älskas att göras saft av allt möjligt. Sparar ditt recept till nästa år för här är syrenerna överblommade;) Men så kul det ska bli att testa;)

    ÖNskar en härlig kväll

    SvaraRadera
  3. Jag visste inte att man kan göra saft av syrener, kan det verkligen vara gott?
    Ha en fin kväll!

    kram

    SvaraRadera
  4. Vilka härliga bilder! Jag gjorde också syrénsaft häromdagen :)
    http://queenofkammebornia.blogg.se/2012/june/kammebornias-syrensaft.html

    SvaraRadera