onsdag 16 februari 2011

Kardemumma muffins


Godmorgon på er!

Vaknade till stooora snöflingor som dalar ner från himlen. Det avgjorde och det får bli en bakdag idag.

Alla hjärtans dag bjöd jag på Kardemumma muffins i hjärteformar. Jag är väldigt förtjust i kardemumma och dessa är en av mina favorit muffins.



12st

125g margarin
2 dl socker
2 ägg
1,5 dl grädde
2 tsk kardemumma kärnor
4,5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver

Sätt ugnen på 175 grader.
Smält margarin, blanda i socker och ägg. Stöt kardemumman i mortel och blanda i.
Tillsätt resten och blanda ihop till en ganska kompakt smet.



Lägg formar i en muffinsplåt och fördela smeten i alla 12 formar.
Strö över rikligt med pärlsocker.
Grädda mitt i ugnen ca 17-20 minuter.

Lycka till

15 kommentarer:

  1. Ser smaskigt ut!
    Bak är kanske något man skulle kunna fördriva tiden med idag!
    Tack för tipset!
    Ha en fortsatt fin dag!
    Kram Annica

    SvaraRadera
  2. Ojojoj, så smarrigt det lät! Jag är också kardemumma älskare så det måste jag absolut prova!
    När de är bakade så länkar jag receptet till din blogg :)
    Zinksprayen var toppen bra. Tyvärr kom jag inte ihåg märket men jag köpte den på färg och tapet. Tror nog att den finns på flera färgbutiker. Torkade snabbt gjorde den också.

    Kram Viveka

    SvaraRadera
  3. Ser verkligen goda ut. Här är en till som gillar kardemumma. Har varit dålig på att kommentera pga sjukdom, men idag har jag fått dunder medicin!
    Kram Pia

    SvaraRadera
  4. Mums!
    De här ska jag prova att baka...
    Ha en skön dag!
    kramar ANNIKA

    SvaraRadera
  5. Oj så gott det lät måste testa nån dag!
    Ha en riktigt fin dag vännen!
    Kram/Lena

    SvaraRadera
  6. Så smarrigt det ser ut:)
    ha en skön dag
    kram
    sandra

    SvaraRadera
  7. Mmm smaskens! Kardemumma är verkligen jättegott!
    Ha en skön kväll!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  8. Hej!
    Vad gott det ser ut!!:)

    Kraam Jenny

    SvaraRadera
  9. Så mumsigt. Duktig du är som bakar. Det är en sällsynt företeelse i mitt liv.
    Sköt om dig
    Kram Agneta

    SvaraRadera
  10. Mums, så gott!
    Här har det snöat hela dagen. Jag tycker att det räcker nu.;-) Kram Stina

    SvaraRadera
  11. Mmm...de ser himelskt goda ut!! :)

    Varma Kramar Elin

    SvaraRadera
  12. Kardemumma är också en av mina favoritkryddor! Muffisarna ser jättegoda ut:)
    Stor Kram Annelie ♥

    SvaraRadera
  13. mums!
    Ha en bra kväll.
    Kram
    Hanna

    SvaraRadera
  14. Åh, me like kardemumma!!
    Måste baka dessa godingar någon dag. Tack för tipset :)
    Ha en toppendag! Kramis Milla

    SvaraRadera
  15. Vad goda de ser ut! Älskar att baka, men det roligaste med det är att dekorera på slutet...

    SvaraRadera