fredag 5 november 2010

Basilika & Focaccia


Freda´n är här igen. Tjoho vad veckorna går fort nu när vi börjar närma oss advent!

Fredagsmys är bland det bästa som finns och ikväll blir det god mat med min favorit krydda i...







...Färsk Basilika är det bästa jag vet i kryddväg.

Jag ska baka focaccia och hacka ner nästan hela krukan med basilika. Det kommer att bli en stor plåt så jag räknar med att vi får ta med oss lite i skogen imorgon också. Det är dags för älgjakt hela helgen.

Tänkte bjuda på mitt recept på focaccia med basilika



25g färsk jäst
½ dl olivolja + till plåten
1½ msk flingsalt + till plåten
2½ msk flytande honung
3 dl 37 gradigt vatten
ca 7 dl vetemjöl
1 kruka färsk basilika

Smula jästen, tillsätt vattnet och rör ut. Tillsätt olivoljan, honung och flingsaltet. Fortsätt att blanda ner mjölet och blanda i den hackade basilikan. Knåda degen några minuter. Kom ihåg att degen ska vara ganska klibbig när den ställs för jäsning. Pudra lite vetemjöl på degen och lägg över en bakduk. Jäs 45 minuter.

Lägg degen på en plåt (jag använder en lite mindre långpanna än den normala storleken ca 25 x 35cm) som först dränks med olivolja i botten och ytterligare lite flingsalt. Platta ut degen i hela plåten. Jäs ytterligare med bakduk 30 minuter.

Gör hål i degen med hjälp av fingrarna och häll på olivolja så det täcker degen och hålen. Va inte snål med olivoljan! Strö över lite flingsalt.

Grädda ca 10 minuter till gyllenbrun färg börjar bildas i mitten av ugnen. Serveras varmt då är det godast. Doppa gärna i tzatziki eller annan god sås.

Lycka till


16 kommentarer:

  1. Vilket gott bröd, och basilika som är så gott också. Lycka till med jakten.
    Och en fin helg önskar jag dig
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  2. Hej åh det brödet lät toppengott, hoppas de smakar i kväll då!

    Ja hade också velat ha de färgerna på paket o snören o kanske lacka lite men barnen är så små, 6 månader, 2,7,9 o 11 år. Så jag kände att det skulle nog bara jag uppskatta. De minsta gillar ju mest snöret iaf ;)

    Men till min sambo, de som ska ligga under våran gran, de kommer jag nog göra lite mera gammeldags stil på.

    Ha en bra älgjakt!
    Kram Camilla

    SvaraRadera
  3. Låter gott! Jag älskar focaccia! Det här receptet är lite annorlunda mot det jag brukar använda, med rosmarin.Ska genast skriva ut det och prova med basilika (denna goda krydda)nästa gång.. Tack !!
    kram Kerstin

    SvaraRadera
  4. Hej,
    Färsk basilika är även min favoritkrydda! Kan aldrig få nog av den ljuvliga doften. Jag gillar också thailaändsk basilika-jättegod.
    Hoppas ni får en skön helg.
    Kram Annelie

    SvaraRadera
  5. Det där bara måste jag göra nu ikväll!!! Tack, tror just du räddad middagen ikväll =)
    Vad roligt att du inte tröttnat på mina inlägg i alla fall =) Elefant kudden har jag suktat efter läääänge nu, äntligen har jag en!!
    Kramar Fia

    SvaraRadera
  6. Mmm för focaccia! Ha en fin kväll.

    Kramis/Heléne

    SvaraRadera
  7. Å det lät gott!
    Tack för receptet!!!
    Ha en mysig helg.
    Kram Agnetha

    SvaraRadera
  8. Åååååhhhh....så gott!!!!
    Måste göras när vi kommer hem. Shit vad jag kommer att stå i köket då ;).

    KRAM

    SvaraRadera
  9. Men åh, så gott.:-) Kram Stina

    SvaraRadera
  10. Det låter väldigt gott. Basilika är ju så gott! Fint att du satt den i en vit korg!
    Lycka till med jakten! =)

    Trevlig helg!
    Kram Jenny

    SvaraRadera
  11. Hi: When I saw your dolls I had to link over and take a peak. They are cute! I'm off to translate your recipe. It looks delicious!

    SvaraRadera
  12. Mmmm.. Foccacia som är så gott. Jag brukar baka det fast med oliver i.. Mumma det med..

    Ha nu en fin lördag..

    Kram Mia

    SvaraRadera
  13. oj vad gott det såg ut , det måste jag pröva=)/helena

    SvaraRadera
  14. Tack för det fina tipset! Ser verkligen urgott ut :) Ha en underbar helg! KRAM

    SvaraRadera
  15. Tack för skåptips!
    Vilket underbart focacciabröd du bakat, o tack för receptet =)

    Önskar dig en superlördag!
    Kram Catta

    SvaraRadera
  16. Mmmm,vad gott det ser ut!!!! får nog ta och prova att baka det nån dag... Guuud, vad goa nissarna var!!!! har själv inte kommit till skott ännu... de är väl säkert slut redan... måste ta tag i detta!!! det slutade regna så jag kom ut till slut... skönt att få lite gjort i trädgården...snart kommer ju snön...
    Kram Therese

    SvaraRadera