lördag 13 november 2010

Saffransbullar med mandelmassa


Gottigt & Kuligt!

Idag vankas det hockey cup för brorsbarn, eller hela helgen rättare sagt. Då måste ju självklart faster med och heja på när det är på hemmaplan. Vi packar självklart med saffransbullarna som jag bakade igår.

Saffranet från Willys var det absolut inget fel på, väldigt gul nyans och smakade bra. Det blir även Willys saffran i framtiden när det kostar hälften av andra sorter.





Jag testade ett nytt recept på saffransbullar denna gång och jag är supernöjd. Mixtrade ihop lite gamla recept och fick detta klockrena recept som jag tänkte bjuda er på. Det går inte att misslyckas.

Saffransbullar

ca 40st stora bullar

100g margarin
50g jäst
250g lätt kesella
5dl standard mjölk
1g saffran
2dl socker
½tsk salt
ca 14-15dl vetemjöl

Fyllning
150g rumstempererat margarin
3msk vaniljsocker
½-1dl florsocker

200g riven mandelmassa
1 ägg
pärlsocker

Smält smör och tillsätt mjölken 37grader. Smula jästen och häll över degspaden, rör om. Tillsätt kesellan, salt, saffran, socker och sist mjölet i omgångar. Arbeta degen smidig och låt den gärna vara lite kladdig när den jäser. Strö över rikligt med mjöl på degen och lägg över en handduk för jäsning. Jäs i ca 45 minuter.

Dela degen på 2 och kavla ut rektangulärt Bred på smörkrämen och riv över mandelmassa. Rulla ihop och skär varje längd i ca 20 bitar. Lägg i bakformar och låt jäsa under bakduk ca 30 minuter.

Sätt ugnen på 225 grader och pensla bullarna med uppvispat ägg och strö på rikligt med pärlsocker. Grädda i mitten av ugnen i ca 7-9 minuter (mina gräddas i exakt 8½ minut) beroende på färgen man vill ha. Låt bullarna svalna på galler med en tunn handduk över.

Lycka till!

Glöm inte att vara med i min tävling som pågår till 1a advent. Du hittar den i några tidigare inlägg

21 kommentarer:

  1. Mmmm va gott! Jag längtar efter att göra saffransbullar men ska nog vänta lite till innan de är dags. Synd att saffran är så dyrt annars hade jag gjort de många gånger. Men ditt recept ska jag skriva av. Tack snälla för att du delade med dig av de. kram

    SvaraRadera
  2. Det här receptet ska jag pröva, låter som saftiga och goda bullar för jag tycker att "vanliga" lussekatter har en tendens att bli lite torra om de har varit frysta en gång.
    Kram Cathrine

    SvaraRadera
  3. Ja hihi vilken lika lördag vi har, du och jag. Har du ätit havregrynsgröt också eller;)?

    Kramis/Heléne

    SvaraRadera
  4. Ser jättegott även om jag inte är så förtjust i saffran! =)

    Ha en bra lördag!
    Kram Jenny

    SvaraRadera
  5. Jag ska absolut prova ditt recept-jag älskar saffransbullar med mandelmassa. Tack för tipset på Willys saffran-ska absolut prova.
    Ha en skön hockeyhelg.
    Kram Annelie

    SvaraRadera
  6. Mums så gott det ser ut att vara.
    Hoppas att hockeycupen går bra för dina brorsbarn.
    Kram:)

    SvaraRadera
  7. Tassar förbi o tipsar dig om en tävling hos mig som jag tror passar dig..

    http://uj76.blogspot.com/2010/11/tant-lottar-ut-valfri-produkt.html

    ..en med chansen att vinna en VALFRI produkt från en underbar inredningsbutik!

    Trevlig helg =)

    Ps! Bullar såg ENORMT goda ut!! =) Ds

    SvaraRadera
  8. Godkväll i stugan....

    Du kan inte mena på fullaste allvar att ni har granen inne i 3veckor??
    :)

    Blir du inte trött på den?

    Kram
    Linda

    SvaraRadera
  9. Vilken mysig och fin blogg du har!

    Tack för receptet, det är precis vad jag letar efter. Jag lånar det till nästa söndag när jag ska inviga julbakandet =).

    SvaraRadera
  10. Hej vännen! Mmmm vilka goda saffransbullar! Tack snälla för receptet det ska jag prova snarast! Må så gott kramar från Maria

    SvaraRadera
  11. Hej!
    Hoppas det går bra för brorsbarnen i hockeycupen!

    Dina saffransbullar ser jättesmarriga ut!

    Kraam Jenny

    SvaraRadera
  12. Tusen Tack för dina fina ord inne hos mig.....

    Många Kramar Therese

    SvaraRadera
  13. Bra tips med det billiga saffranet! Min mas favorit på lussebullar är just med mandelmassa, så det bakar vi varje år.

    Ja det där med matkassen kiommer vi fortsätta med i dagsläget iallafall. Och visst skulle vi hinna fixa "egen" mat, men det jag gillar är variationen man får. Saker som man själv inte skulle göra annars. Jag har ju ambitioner att variera mig, men lik förbannat (ooops, får man skriva så???) så står korv med ris på bordet igen. Sedan gillar jag att man får matkassen för varannan vecka och inte varje vecka.

    Ha en skön söndag!

    Kram M

    SvaraRadera
  14. Såg att saffran var lika dyrt iår, bra tips om Willys. Så goda bullar, perfekt för en dag i ishallen. Ha nu en toppenbra söndag
    Varm kram
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  15. Yammi! Dette skal jeg prøve når det nærmer seg jul. Noterer oppskriften. Takk! Ha en fin søndag. Klem.

    SvaraRadera
  16. Mmmm så goda de såg ut!!!! tack för receptet.
    Ha en fin söndag.
    Kram Agnetha

    SvaraRadera
  17. Mmm, så gott det ser ut :) och tack för tipset om billigare saffran, det ska absolut provas!

    Hoppas du får en mysig söndagkväll

    Kramar Bella

    SvaraRadera
  18. Vilka smaskiga saffransbullar! Dom ser jättefina ut, tack för receptet! Ska försöka hinna göra dom framöver. Får nog göra ett besök på Willys i så fall. Hoppas du haft en bra helg!
    Kram Anki

    SvaraRadera
  19. Hej svejs!
    Var har du köpt dom söta zinkhusen??
    Kramen A

    SvaraRadera
  20. Nu har jag bakat "dina" bullar och de var jätte saftiga och goa. Jag har länkat från min blogg och till dig utifall ngn annan vill pröva receptet

    Kram Cathrine

    SvaraRadera
  21. Har nu bakat dessa bullar mkt goda å bra recept

    mvh Madelen

    SvaraRadera