torsdag 8 september 2011

Lökar på olika vis

Prosit på er!

Här är förkylningen inte bättre utan tvärtom. Nu nyser jag hela tiden och det har satt sig i bröstet. Tungt att andas och konstant täppt i nästan. Ingen höjdare alls. Hoppas att det går över lika fort som det kom.

Några tulpaner hann iaf ner i jorden innan jag blev förkyld. Min älskade pappa kom med 2 kg tulpanlökar till mig och gissa om jag blev glad.


Vita och röda fick jag av honom


 
Här är de tre sorter som jag köpte själv och som har fått komma ner i jorden på framsidan framför köksfönstren.

"Daytona" fransig vit tulpan Nyhet 2011
45-55cm hög och blommar i Maj-Juni


"Angelique" dubbel rosa
45cm hög och blommar i Maj



"Queen of night" i svarta toner
60cm hög och blommar i Maj

Lökarna köpte jag på Coop och på den lokala trädgården.


När jag var ute och satte lökarna så var vår kattunge med mig. Han tyckte att det var så roligt att spela fotboll med dem och tillslut blev jag ganska irriterad när jag hade lökar överallt. Höjde väl tonen lite och sa åt honom att han skulle ge sjutton i mina lökar och roa sig själv. Hmmm, maken som donade på själv hörde detta och kom genast fram och skrattade, några blickar från förbipassagerare blev det också. Själv fattade jag ingenting men maken frågade om jag fattade vad jag sagt.
Jaja, ett gott skratt förlänger livet och visst var det några som fick det allt. Det bjuder jag på!


13 kommentarer:

  1. Godmorgon!
    Hihii ja ibland kan saker man säger tolkas på olika sätt ;).
    Vilka fina tulpaner du kommer få njuta av till våren och så snäll far du har.
    Ha en fin dag och krya på dig, kram Ing-Britt

    SvaraRadera
  2. Åh så fina sorter du satt, gillade verkligen dom vita!
    Hihi jaa det lät ganska kul! =)

    Krya-på-dig-kram Liza

    SvaraRadera
  3. Hej men åh vilka härliga tulpaner du kommer att få då!! Ska kolla jag också när jag ska iväg till affären snart. Gillar verkligen de rosa dubbla o de svart.

    Skickar lite krya på dig kramar
    Camilla

    SvaraRadera
  4. Så vackert det blommar.
    Kram
    Hanna

    SvaraRadera
  5. Det kommer att blomma jätefint hos dej till våren. Den vita fransiga är riktigt läcker. Mmm ja, det är skillnad på lök och lök!/Christina

    SvaraRadera
  6. Oj, så mycket fint du visar.:-)

    Jag byter vatten ofta, så de håller ganska länge.
    Kram Stina

    SvaraRadera
  7. Så mycket lökar. Vilken njutning till våren sen när de alla börjar kika upp.
    Kram Kicki

    SvaraRadera
  8. Fniss ja tänk så roligt det kan bli;) Underbart ljuvliga lökar som kommer blomma hos dig i vår..."Daytona" var en speciellt vacker skönhet så henne får det nog bli att införskaffa...
    Önskar dig en skön kväll och att förkylningen lättar något...
    Annie

    SvaraRadera
  9. Oj vad många vackra lökar du har köpt.. jag vet för jag har några av sorterna själv. Men i våras kom bara några få upp och det efter att de funnits där i flera år, det var väl den stränga vintern och att det låg en sjö i landet i våras innan tjälen gick ur jorden.. de ruttnade säkert bort riktigt trist men tur det finns mer att köpa i affärerna i höst. Skrattade gott åt din historia, själv minns jag när vovven var valp o han satt o tittade på när jag grävde ner lök.. rätt var det var började han gräva oxå men han grävde upp det jag nyss grävt mindre kul men han var ju så söt.. Ha det gott/Moa

    SvaraRadera
  10. Jag förstår att fler än jag är lite krassliga.

    Krya på dig.

    SvaraRadera
  11. Lilla hjärtat :) Vad gullig du är!!! Jag tackar och niger tacksamt ;) Puss och kram

    SvaraRadera
  12. Hahaha :) Förstår att din man fick sig ett gott skratt!
    Vilka fina tulpansorter du köpt - tyckte jättemycket om den nästan svarta. Läckert ihop med de andra färgerna. Jag har oxå inhandlat lökar, men valde bara vitt i år. Pärlhyacint, tulpaner och påskliljor. Ska bli spännande att se när det kommer till våren!
    Önskar dig en riktigt go fredag!
    Kram Marie

    SvaraRadera
  13. Precis de tittade jag på häromdagen men hade så bråttom så jag köpte inga! De är såå vackra och särskilt de nästan svarta, hihi. FÅr nog ta mig i kragen å köpa lite lökar nu så de inte tar slut eller blir för sent att sätta :))

    Ha en härlig helg!

    Kram petra

    SvaraRadera