tisdag 19 april 2011

Snurrbullar



Hej igen!


Eftersom det var så gråmulet på förmiddagen så passade jag på att baka en ny sorts bullar.


Jag döpte dem till snurrbullar


Ib Laursens lilla vispskål passar utmärkt att vispa ägg i och pensla på bullarna.


En nygräddad snurrbulle och en latte macchiato ute i solen som kom lagomt till eftermissagsfikat.


Om det är någon som är sugna på att testa mina snurrbullar så får ni receptet här

Snurrbullar

ca 40 små eller 25 stora konditori bullar

1 pkt jäst
150 g margarin
0,5 tsk salt
5 dl standard mjölk
2 tsk kardemummakärnor
1,25 dl socker
ca 12 dl vetemjöl

Fyllning

ca 100 g rumsvarmt margarin
ca 1 dl florsocker
ca 0,5 dl vaniljsocker
kanel
socker

Garnering
1 uppvispat ägg
pärlsocker


Smula jästen. Smält margarin och blanda i mjölken, degvätskan ska vara fingervarmt dvs 37 grader. Rör ut jästen med halva vätskan och häll i resten. Blanda i salt, socker, mortlade kardemumman. Avsluta med att blanda i mjölet tills degen blir lite klippig men nästan släpper kanten. Strö över lite mjöl och jäs under bakduk i 45 minuter på dragfritt läge (jag brukar ställa den bredvid spisen som jag samtidigt knäpper på. Rör ihop fyllningen bestående av rumsvarmt margarin, florsocker och vaniljsocker.

Vänd ur degen på rikligt mjölat bord och kavla ut en rektangulär form (som ett höghus). Smörj på ett tunt lager av fyllningen och pudra över kanel och socker. Vik ihop den korta sidan till den andra korta sidan så du får en kvadrat. Skiva tunna remsor ca 1cm med pizza slicen. Snurra varje remsa runt i olika håll och avsluta med att lägga änden ner mot plåten. Vill man ha stora bullar tar man två remsor till samma bulle bara. De små bullarna passar utmärkt till barnen.

Låt bullarna jäsa övertäckta 30 minuter. Pensla med uppvispat ägg och strö över rikligt med pärlsocker. Grädda mitt i ugnen i ca7 - 10 minuter beroende på storlek och ugn i 250 grader.
Låt kallna på galler under duk.

Lite annorlunda bullar som ser ut som riktiga konditoribullar

7 kommentarer:

  1. De där ser riktigt smarriga ut.
    Jag skulle också behöva baka och fylla
    frysen med lite bullar. Kanske jag ska o testa ditt recept;)
    Kram C

    SvaraRadera
  2. Mums, vilka goda bullar! =)

    Ha en mysig kväll!
    Kram Jenny

    SvaraRadera
  3. Verkar vara ett härligt recept på bullar och vackra blev dom med.

    Helt underbar fågebur du köpt visst är det skönt att unna sig själv något ibland;) (eller ofta)

    önskar dig en skön vår-kväll

    SvaraRadera
  4. Mums, så goda de ser ut.:-) Kram Stina

    SvaraRadera
  5. Oj så hungrig och sugen jag blev nu. Har bloggat sen sex imorse, så det är väl dags för frukost. Ha en fin vårdag!
    Kram Pia

    SvaraRadera
  6. Hej Teres,

    Mums vilka härliga bullar!!

    De vita korgarna du såg hos mig är köpta på Åhléns!

    Glad Påsk vännen! Kram/Jes

    SvaraRadera
  7. Mums-såna bullar gör alltid min mamma.
    Ha det toppen i påsk
    Kram Agneta

    SvaraRadera