torsdag 28 april 2011

Shirley temple - luktpion


Hej!

Vad roligt att höra hur många det är som har eller ska skaffa björnbär till trädgården. Jag har fått lite tips och jag hoppas att den kommer att trivas på sin plats.

Nu är det verkligen trädgården till 100%. Därför visar jag mina pioner som jag köpte idag. Det blev en luktpion

Luktpion "Shirley Temple"


Tre plantor blev det



Några små knoppar har redan kommit




Så här fin ska den snart blomma

Shirley temple har ett buskigt växtsätt med stora, fyllda, doftande, vita blommor som övergår i ljusrosa toner. Den blir ca 90cm hög och blommar i Juni - Juli. En mycket långlivad och härdig perenn som har lång etableringstid. En ypperlig snittblomma som trivs bäst i soliga lägen.

Jag har inte bestämt mig än om jag ska plantera ihop alla tre eller ha dem på olika platser i trädgården. Det lutar åt det första alternativet, men jag får suga lite på den karamellen lite till. Vad tycker ni?

Granngården har väldigt bra pris på massor av växter nu. Pioner, medelhavsväxter, rhododendron, klätterväxter, kryddor mm. Jag rekommenderar ett besök där imorgon.




10 kommentarer:

  1. Åhh så härlig!! Jag vill också ha en vit pion, såg att granngården hade jättebra priser. Ligger i grannkommunen så de är ju inte så långt o åka :)

    Ha en skön kväll
    Kram Camilla

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Tack för tipset om granngården;)

    Pioner är ju bara så vackra perenner. Jag har fyra olika sorter, tre olika rosa och en vit. Jag tycker nog du ska sätta dom ihop.

    Kram Susanne

    SvaraRadera
  3. Så vacker!

    Har just påbörjat en pionrabatt, där finns en gammal ljusrosa pion, en höstplanterad vit och en dillpion. Har tänkt köpa en till vit och ska absolut försöka få tag Shirley nu när jag sett din!

    Kramar

    SvaraRadera
  4. De är så vackra! Jag skulle nog samplantera men det beror ju givetvis på läge och vilken effekt man vill uppnå :).

    Kram Marie-Louise

    SvaraRadera
  5. Vilka vackra pioner. Hm kanske ska ta en sväng förbi granngården för en sådan planta kan man väl inte leva utan eller;)

    Önskar dig en ljuvlig fredag

    SvaraRadera
  6. å vad härligt med pioner... jag röstar för alla på ett ställe, då blir det sådär härligt maffigt! Tänkte just ta mej en sväng in till stan och bland annat göra granngården. Hoppas på någonting fint! :-)

    SvaraRadera
  7. Pioner är så vackra! Jag planterade flera nya i somras som jag väntar på att se i sommar.
    Björnbär skulle inte vara så dumt att ha, bara man hade en bra plats att aätta dem på.
    Ha en skön helg! Kram Kicki

    SvaraRadera
  8. Vita pioner. Kan det bli bättre. Såå inspirerad jag blir av dina fina foton Kram Lotta. Titta gärna in till mig.
    http://lottaspresentbod.blogg.se

    SvaraRadera
  9. Ha en jätte trevlig helg!
    Kram
    Hanna

    SvaraRadera
  10. Jag har en pion i en av mina rabatter. Namnet på den har jag inte en susning om. Har fått den av en vännina. Men, jag ässlkar den :-)

    Ha en fin söndag

    SvaraRadera