söndag 1 maj 2011

Blåbärs cheesecake

Hej!

Nu är vi inne i Maj månad och det är inte alls långt kvar till sommaren nu. Vi har ju faktiskt haft riktiga sommardagar redan och blivit bortskämda av både värme och sol. Bakning är något som nästan dagligen står på schemat här hemma. Här ska ni få ett supergott recept på en härlig efterrätt eller kaka till kaffet.

Blåbärs cheesecake











Botten

250 g digestivekex
100 g margarin

Smula digestivekexen och blanda med smält margarin. Tryck ut smuldegen i en form med löstagbara kanter som är smord. Grädda i 180 grader ca 7 minuter.



Blåbärsfyllning

450 g philadelphia ost
200 g blåbär (går jättebra med frysta)
3 ägg
1 dl socker

Blanda allt i en bunke med elvispen (mixa i matberedare om ni absolut inte vill ha några blåbärsbitar i kakan). Häll över kexbotten och grädda i nedersta delen av ugnen ca 27 minuter.


Vaniljtopping

3 dl creme fraiche
3 msk strösocker
1 msk vaniljsocker
100 g vit blockchoklad

Smält chokladen i vattenbad. Blanda ihop allt och bred på kakan. Grädda 7 min. Garnera med lite blåbär och citronmeliss och pudra över florsocker. Låt gärna kakan stå några timmar i kylen innan servering så blir det ännu godare.




Nu väntar en ny vecka och jag ska försöka att vara ute och färdigställa trädgårdslandet så mycket som möjligt. Vi har kommit långt i helgen.



Till dig som undrade vart jag hade hittat vitt marsipanlock till tårtan så kan jag säga att det är ICAs eget märke som har det. Titta in på en ICA med välsorterade baksaker så finner du det.






21 kommentarer:

  1. Mmmmmm så gott det ser ut, så lycklig din man måste vara som får njuta alla goda bakverk.
    Ha en fin kväll
    Kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  2. Smarrig den såg ut!! Får vi nog allt testa - är barnsligt förtjust i cheesecake...
    Kan tänka mig att det är gudomligt med lite blåbär i :)
    Ha en bra vecka!
    Kram Marie

    SvaraRadera
  3. så gott det ser ut.
    Ha en fin vecka!
    Kram
    Hanna

    SvaraRadera
  4. Blåbär är såå gott och cheescake oxå så denna kombo måste ju vara himmelsk. Ser även riktigt god och fin ut oxå.
    Här hemma bakas det oxå nästan dagligen men bagerskan är inte jag utan duktiga Evelin som drömmer om att bli konditor. Just nu håller hon på med macarones alá Laila.
    Ha de så bra, kram Ing-Britt

    SvaraRadera
  5. Jisses så gott det där ser ut... Blir ju sugen här..

    Ha en fin start på nya veckan..

    Kram Mia

    SvaraRadera
  6. Nääää! Vet du... jag har bakat en blåbärscheescake idag jag med! Ett något annorlunda recept men ändå. Vad är oddsen liksom. Ska bara göra toppingen innan jag kan ta kort och lägga ut den på min mat och bakblogg. Blev så full i skratt när jag såg att du också hade gjort en! :0)

    Hoppas du får en finfin vecka!

    Kram/ Anna

    SvaraRadera
  7. Jag önskar verkligen att det kunde stå bakverk på bordet här varje dag.. så smaskigt det ser ut!

    SvaraRadera
  8. Åh så smaskigt det ser ut!!
    Vackert fat!
    Ha en skön start på veckan, kram Jenny

    SvaraRadera
  9. Åh vad gott det ser ut! Du kan du! =)

    Ha det bra!
    Kram Jenny

    SvaraRadera
  10. Det där receptet åker rakt in i mina-bästa-recept-boken!


    Kramiz Lena

    SvaraRadera
  11. Tack vännen. Ser verkligen supermumsigt ut. Kul att du är med i min utlottning.
    kram Agneta

    SvaraRadera
  12. Mums, ser verkligen yummie ut!
    Tack för receptet.

    Ha en fin vecka! Kram Marie

    SvaraRadera
  13. Men så gott det ser ut, jag har faktiskt aldrig ätit cheesecake förut. Kanske ska ta och baka mig en nu då :)

    SvaraRadera
  14. Smarrigt värre! =)
    Härliga pioner du köpt..Längtar tills jag får en egen trädgård att påta i...
    Ha en fin kväll!
    Kram Ellen

    SvaraRadera
  15. Det där såg jätte gott ut !!

    SvaraRadera
  16. Hej gumman!
    Oj vad det händer saker här inne! Stort grattis i efterskott! Vilka härliga tårtor du har gjort. Och bullar och cheescake och ... man blir himla fikasugen. ;) Kul att du har kommit i gång med köksträdgården och roligt att jag kan bjuda på lite inspiration. :) Din skiss ser jättefin ut! Jag har ungefär samma planer som du med singel mellan landen. Tror att det kommer att bli himla snyggt. Är lite orolig att det inte ska bli så skönt att krypa runt på med bara knän i sommar... men den som vill ha fint får lida pin..? eller? ;)
    Snygga frodiga pioner du har fått tag på. Är det Mobackes? Och björnbär! Det är jag också sugen på men vågar inte riktigt då jag har fått för mig att den växer som ogräs. Du får gärna uppdatera mig så kankse jag vågar till nästa sommar.. ;)
    Massa varma kramar, goa vännen!

    SvaraRadera
  17. Oj så gott det ser ut!
    Vilket fint fat!

    Trevlig kväll!

    Kram Liza

    SvaraRadera
  18. Mums...det ser jättegott ut ;)
    kram susanne

    SvaraRadera
  19. Oh så god den ser ut!! Jag älskar cheesecake! Får nog göra till helgen! Tur är det att det bara är jag och mannen som gillar denna tårta, desto mer till mig :-)

    kram Petra

    SvaraRadera