torsdag 19 maj 2011

Emma av Bengtsbo

Tjingeling i stugorna!

Solen skiner och nästintill klarblå himmel MEN storm. Varför ska det vara perfekt!

Perfekt kan jag istället kalla mina trädgårdsrundor för idag. Det blev en sväng på en trädgårdsbutik en bit utanför stan och där köpte jag en såå fina pellis.

Emma av Bengtsbo



Denna tulpanpelargon kommer från Sörgårdens pelargoner och är en Mårbacka. Vart den komer ifrån ursprungligen tvistas det om och det finns två historier Emma av Bengtsbo eller Emma från Jensen. Jag har valt det första och vanligaste alternativet.

Det sägs att man fann pelargonen på Bengtsbo handelsträdgård i Floda och döptes efter deras dotter (Emma 2002) till Emma av Bengtsbo. 2006 lanserade de den som en pelargonsort.
Emma har Mårbackans ljust babyrosa färg och tulpanliknande blommor. Bladen är lite glansiga och mörkare gröna än den vanliga Mårbackan. Bladens kanter krullar ihop sig något, vilket gör denna sort lite märklig. Men bedårande vacker.


När jag åkte hemåt igen skulle jag bara in på Coop och köpa lite mjölk. Där fanns två nyuppackade olivträd som bara väntade på mig. 110 cm höga och väldigt frodiga för endast 199kr. Tror ni att jag kunde lämna dem kvar?


Nix, här hemma i solen står de och numera äger jag tre olivträd. Ikväll ska jag läsa på allt jag hittar om dessa skönheter så de trivs bra hos mig. Det verkar inte vara någon bloggare som jag har träffat som kan så där väldigt mycket om dem. Ett ska få stå i köksträdgården i sommar.

Tack söta ni för era fina hälsningar om min fina köksträdgård. jag njuter verkligen och stormtrivs i den. Tänk att så lite kan göra så mycket.

LYCKLIG!!!


9 kommentarer:

  1. Dom olivträden var ett riktigt fynd, klart du inte kunde lämna kvar dom där ;).
    Din mårbacka av lite annorlunda sort var riktigt fin, sån ska jag försöka få tag i.
    Ha de så gott, kram Ing-Britt

    SvaraRadera
  2. Vad bra att dom hade plockat fram olivträden lagom tills du kom. Så fina pelargoner du har köpt.
    Oj vad fint du har ordnat i din köksträdgård, växterna kommer att stor trivas där och säkert även du.
    Kramar:)

    SvaraRadera
  3. Jag kan en del om olivträd. Du vattnar dem inte allt för mycket på sommaren. I sommar kan du ha dem ute, men de får inte stå för kallt,. När hösten kommer ska de in på vintervila fram till slutet på februari. Vi har dem då i ett ljus rum med ca 10 grader och vattnar dem sällan...de var lite info:)

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  4. Så fin pellis! Och vilket fynd med olivträden:) Kul!

    Härligt att du är lycklig! Det ska du vara!!!

    Kram Susanne

    SvaraRadera
  5. Jag älskar olivträd så de e bara att gratulera till ditt fynd!:)
    Jag har siktet inställt på ett silverpäronträd i sommar!
    Ha en trevlig helg!
    Kram/Lotta

    SvaraRadera
  6. Jag är nyfiken på Olivträd. Har inte vågat ännu. Vet inte om jag klarar av den. Så fint att ha utomhus också. Kanske ska jag också slå till :-)

    Happy friday

    SvaraRadera
  7. Så fin pellis!!
    O bra pris på olivträden, klart du skulle handla dessa :)

    Ha en skön fredag
    Kram Camilla

    SvaraRadera
  8. Ojoj vilken fin köksträdgård...Jag vill också ha pall och göra något men det får väl bli nästa år. Rabarber är jag sugen på. Hm visste inte alls detta om pelargonen. Olivträd ja, näe har ingen vidare tur med dessa, svåra. Hoppas att du fixar dina 3. Ha det gott/ Kram Anne

    SvaraRadera
  9. Hej och tack för titten.
    Men du vilka kraftiga och frodiga pellisar du har köpt,jätte fina!mårbacka är också en av mina favoriter.
    Kram o ha en fin dag.
    Ninni

    SvaraRadera