onsdag 18 maj 2011

Köksträdgården i olika steg

Hej!

Idag blev köksträdgården nästan färdig. Jag ska visa den från grunden i olika steg.

Så här såg platsen ut där jag ville ha den.


 
Vi (jag och maken) mäter ut och börjar plana ut marken.


 
Markduken klipps till och läggs ut. Pallkragarna målas med Falu röd och staplas på varandra. Jag valde tillslut att ha två kragar på höjden då de rymmer så otroligt mycket jord. Skulle man bara köpa säckar med jord så går det åt ca 9 stycken till två kragar. Men det är mycket bättre att blanda ut säckjorden eller bara ha matjord med lite gödsel i.


 
Nu har kantstenen och gruset kommit på plats. Jag valde att ha en kantsten som är ljusgrå 200 x 133 x 50 mm runt om och som ramar in rabarberbusken. Gruset är rundare än vanligt då det ska vara mjukare mot fötterna.



Gurkplantorna har fått komma ut idag. En plantering i zinkbaljan fick också plats där, snart ska även ett fågelbad få plats. Fönstren lutar jag mot staketet under dagarna då de inte behöver ligga på för frostrisken.


 
Från andra hållet.


 
Här är mitt loppisfynd från igår som jag spraymålade vit. Jag tog bort sitsen och har satt dit hönsnät och juteväv. Några blommor är planterade som ska få växa till sig i sommar.  Så enkelt men innan man får tummen ur kan det ta några år. Fråga mig...



22 kommentarer:

  1. Så ordningsamt och lättskött det ser ut. Jag som tånkt ta bort mitt trädgårdsland funderar på att iställe göra som du gjort. Då får jag ju lite odlingsplatser men som troligen inte fylls med tistlar.
    Ha de gott, kram Ing-Britt

    SvaraRadera
  2. Så fint det blev med köksträdgården, vad roligt! Och vilken fin stol :)Det blev ju jättefint med blommorna. Ja, ibland så får man äntligen till det ;)
    Kram Jenny

    SvaraRadera
  3. Men, Teres, så fantastiskt fint!
    Alltihop, pallkragarna och den faluröda, hur du samlat ihop dem, kantstenen och gruset...
    För att inte tala om stolen!

    Tack för den fina inspirationen!

    Lena

    SvaraRadera
  4. Å, så fint ni gjort!
    Kul med steg-för-steg bilder.
    Inspirerande...

    Kramiz Lena

    SvaraRadera
  5. Hallojsan!!

    Vilken härlig ordning med fina gångar och pallkragarna..så snyggt!

    Spikade ihop odlingslådor förra året och har aldrig lyckats så bra med sådden och skörden som då!!


    Ha det gottis!! Kram Sanne

    SvaraRadera
  6. Jösses så fin köksträdgård!! Säkert mycket jobb men sååå fint:)

    Blomman i stolen var inte dum heller;)

    Kram Susanne

    SvaraRadera
  7. Underbart fin köksträdgård - där kommer ni trivas!! :) Jättefint med röda pallkragar. Jag har också dubbla, det blir bättre höjd.

    Du ställde en liten liten fråga om vad som klättrade på armeringsnätet... och jag svarade med ett lååångt inlägg... :)

    Kram
    Sanna

    SvaraRadera
  8. Ojojoj vad fint ni gjort! Bra jobbat. Jag älskar att blanda in sten i trädgården, det blir ju så snyggt.
    Tack för fin inspiration!

    Kram, Jenny

    SvaraRadera
  9. Mycket tjusigt!!
    Så där önskar jag vårt trädgårdsland också såg ut - då kanske jag skulle få lust att odla ;)

    Härligt med en kökssoffa, den var ju så snygg också. Förra sommaren försökte jag faktiskt få tag i en kökssoffa för att ha på altanen under taket, men hittade ingen. Ska nog göra ett nytt försök nu, annars har jag beställt en dagbädd av mannen.

    Må så gott! kram, A-C

    SvaraRadera
  10. Så fint det blev, väldigt vackert <3 kram

    SvaraRadera
  11. Åhhh va fint ni gjort....blev jättesnyggt och ordningsamt med stenar runt...stolen var läcker med, har haft något sådant i tankarna ett par år, skulle kanske få tummen ur ;))
    kram susanne

    SvaraRadera
  12. Men så fint! Vad roligt säger jag som snart ska ta ett första spadtag. Ett spadtag för plats till en odlingsram.

    Ha det toppen!

    SvaraRadera
  13. Vilken jättefin köksträdgård ni har gjort, precis lagom stor. Och så gillar jag att det är lite höjd på odlingarna, så skönt när du ska rensa och skörda. En oas fick ni!
    Kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  14. Åh så fint ni gjort!

    Ha en underbar dag!
    Kram/Lena

    SvaraRadera
  15. Men såå fantastiskt fint du (ni) har gjort!! Och stolen var ju bedårande :) Ja ibland tar de tid o få tummen ur. Tror jag ska kolla efter en stol o "härma" dig :)
    Så snyggt iaf

    Kram camilla

    SvaraRadera
  16. Jösses vad snyggt! Vad vackert med det röda mot stenen!
    Ullis

    SvaraRadera
  17. Jisses, vilken härlig köksträdgård. Så fint. Det har ni gjort bra. Och stolen med blommorna var ju så charmig. Kram Sonja.

    SvaraRadera
  18. Hej!
    Här var det inspiration i stora lass.Vad snyggt och praktiskt,precis så vill jag ha det.
    Detta måste jag visa maken,vi har pratat om något liknande.
    Och stolen var ju bara så snygg,tänk vad fint det kommer bli ju mer det blommar.
    Må så gott
    Kram Anette

    SvaraRadera
  19. Så otroligt fint- PRECIS så som jag vill ha, vilket år som helst nu :)
    Är det okay om jag kan få låna en bild och visa i ett inlägg hos mig (länkar givetvis hit). Organiserat, prydligt - ja helt underbart vackert!

    SvaraRadera
  20. Ullared är alltid lika spännande att åka till! :) Men det är lite skräckblandad-förtjusning.. Man vill ju så gärna hitta massa fint men samtidigt vet man inte vad som finns!

    Otroligt mysig köksträdgård ni gjort i iordning! :) En dröm!

    Kram Anna

    SvaraRadera
  21. Så fint o bra det blev!
    Jag har ungefär samma ritning till min köksträdgård, en fyrkant med grus o fyra lådor att plantera i + lite annat runt om! =)
    Har du köpt pallkragarna?
    Jag tänkte kanske bygga egna lådor i tryckt trä..

    Trevlig helg!

    Kram Liza

    SvaraRadera