onsdag 11 maj 2011

Rosa rosenskära

Hej!

Dessa skönheter Rosenskära fick följa med mig hem idag från blombilen. De är så mycket billigare där än om man köper den på en trädgård. Denna ljusrosa färg på sommarblommor är nog min absoluta favorit. Jag har sått vita i köksträdgården i år så jag hoppas att de kommer att bli lika fina.



Rosenskära är så tacksamma sommarblommor som blommar hela sommaren och det kommer bara mer och mer knoppar. Den vill ha mycket sol på sig för att blomma fullt. Nu kommer jag att lyfta in dem på natten så de inte fryser. Jag tycker att de är väldigt lik dillpionen.

Idag har jag även börjat plantera ut kryddorna i köksträdgården. Jag kommer att ha glasrutor och filt på natten om det är risk för frost. Men basilikan får dock vänta ett tag till, denna känsliga men ack så goda krydda. Tänk att man aldrig kan vänta tills frostrisken är över något år. Jag klarar inte av det och man bubbar in och ut på allt möjligt inför kvällen.

Har ni tålamod att vänta tills frostrisken är över eller bubbar ni också in och ut eller täcker med fiberduk?

12 kommentarer:

  1. Har dock ingen erfarenhet av trädgårdsblommor =(( men fin var den =)) härlig rosa färg, sådan som man blir glad av.
    Ska försöka ta mig ut senare och hitta lite blomster att ta in =)

    Kram Fia

    SvaraRadera
  2. Vacker med rosa blommor, det gillar jag med:) Tror inte att jag har haft någon rosenskära någon gång. Kanske skulle ta och testa den:) Blir tyvärr lätt att man spårar in sig på det gamla vanliga.

    Kram Susanne

    SvaraRadera
  3. Hej ja jag började att bubba in den allra första lådan jag satte med blomster här i april. Men ne jag orkar inte sen. Min hortensia har fått bruna blad o blommor sen frostnatten förra v. Men mina pellisar överlevde på altanen då iaf. Mina tomatplanter frös så jag ska köpa nya. Mina gurkfröer har ej kommit upp. Va nog för kallt när jag satte dessa. Har sått luktärt också men ska så nya för de va nog oxå för kallt!
    Ja så jag är :)

    Kram Camilla

    SvaraRadera
  4. Åhh tack för tipset- jag är på jakt efter sommarblommor som tål mycket sol- hela våran baksida är det full sol hela dagen så jag har haft svårt att hitta nå bra :)
    Jättefina ju!
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Mycket vacker rosa blommor.

    Här har vi börjat lämna växterna ute för natten, än så länge har det resulterat i endast ett bortfall (en flitiga lisa) Men annars så har blommorna överlevt men tror dock inte det varit frost någon natt än heller för den delen...

    Önskar dig en skön kväll

    SvaraRadera
  6. Så vackra de är. Fin färg.:-) Kram Stina

    SvaraRadera
  7. Jag har typ inte tålamod med nåt, men i år har jag väntat! Det får gå några dagar till!!
    Lyckas väl med nåt annat istället :)

    SvaraRadera
  8. Tacl för tipset. Jag vill köpa ngt som håller hela sommaren.

    Ha det fint

    SvaraRadera
  9. Åh så vackra!
    Ha en riktigt härlig torsdag!
    Kram/Lena

    SvaraRadera
  10. Jag älskar verkligen rosa blommor. Det är så fint på våren och sommaren. Ja faktiskt även på vintern :)

    Ha en fin dag. Kram Josefin

    SvaraRadera
  11. hmm det där med blombil har jag undrat lite över. Den kom en gång... för 3 år sedan sen dess har jag inte sett röken av den! Jätte synd tycker jag för det är ju så mysigt!
    Kram på dig!
    Lisa

    SvaraRadera