onsdag 4 maj 2011

Vaniljcheesecake med passion

Hej!

Igår hade vi avslutning på luffarslöjden och sommaruppehåll väntar. På begäran från mina kurskamrater så kommer här receptet på vaniljcheesecaken som jag bjöd på.

Vaniljcheesecake med passion



Botten
250 g digestivekex
100 g margarin

Mosa digestivekexen och blanda med smält margarin. Tryck ut i en löstagbar, smörad form och grädda 7 minuter i 175 grader i nedre delen av ugnen.

Vaniljfyllning
500 g philadelphiaost
3 ägg
1,5 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker eller frön från ½ urgröpt vaniljstång
1 msk Licor 43 (kan uteslutas)

Blanda allt och häll på kakan. Grädda i 45 minuter och låt kakan sen svalna lite.

Topping
4 dl créme fraiche
100 g vit choklad
2 st passionsfrukter

Smält chokladen och blanda med créme fraiche. Bred över kakan och grädda 5 minuter till.

Låt kakan stå i kylen tills servering. Gröp ur passionsfrukterna och sprid dem på kakan. Garnera med lite citronmeliss och pudra över lite florsocker.



 
Jag måste tipsa er om en ny tidning som kom ut igår. Livet på landet heter den och jag gillar den skarpt. Lite reklam och många reportage och tips. En blandning av bakning, mat, lantlig inredning, trädgård mm. En underbar tidning och jag längtar redan efter nästa.


Idag ska jag så lite i köksträdgården. Jag hoppas på sol idag så jag kan vara ute hela dagen. Vad ska ni hitta på idag?

14 kommentarer:

  1. I love cheesecake and I love making it!!! This one looks so yummy and delicious!!!
    Have a great week!
    Chris :o)

    SvaraRadera
  2. Den kakan lät riktigt smarrig.
    Kul med en ny tidning som inte bara har reklam tom tyvärr är alldeles för mycke av i många tidningar.
    Ha en fin dag i trädgården, kram Ing-Britt

    SvaraRadera
  3. gOD MORGON 1

    dET LÄT SMARRIGT. Tack för tipset .)
    Då kan jag göra det som efterrätt :)

    Ha en fin dag och tack för inspirationnen

    Kram Sirpa

    SvaraRadera
  4. Det där lät riktigt gott!
    Den tidningen har jag ännu inte sett, men den verkar lovande.
    Hoppas att solen lyser på dig i dag! Här blir det att åka iväg till jobbet om en lite stund.

    SvaraRadera
  5. Ja, man vill ju inte gärna stå och betala en massa pengar för något som man ändå vill göra om... Men ibland har man ju tur och gör ett fynd :)

    Min spegel är inget särskillt, den är nyproducerad...

    Ha det gott med din smarriga cheesecake! :)
    Kram Jennica

    SvaraRadera
  6. Hej
    Oh det ser smarrigt ut:)
    Ha en skön dag
    kram
    sandra

    SvaraRadera
  7. Åh cheescake är ju så himla gott!

    Den tidningen såg jag igår men jag köpte den aldrig. Man kanske skulle göra det, verkade finnas en massa fint i den! =)

    Ha en bra dag!
    Kram Jenny

    SvaraRadera
  8. Mmmm mums :)

    Åh den tidningen ska jag testa då!

    Ha en skön dag i trädgården
    Kram Camilla

    SvaraRadera
  9. Åååå vad gott det ser ut.Ska jag klart testa.Va skoj en ny tidning.Tack för receptet och tipset om tidningen.Ha en fin dag.Kraaam Rita ♥

    SvaraRadera
  10. Oj, oj, oj! Nu väcktes kakmonstret i mig. Jag har gjort den där en gång och den är ljuvlig!

    Jag skrtattade högt här när du skrev om katten på elementet. De är underbara - katterna :)

    Ha en fin dag!
    Kram Sofia

    SvaraRadera
  11. Så kul att du hittade till min blogg! Och tack för att du lämnade ett spår efter dig, så att jag hittade hit, - ser redan på första inlägget här att du har en blogg helt i min smak. Mums!
    Ha en fortsatt fin vecka!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  12. Oj vad god den cheescaken såg ut..

    Den där tidningen får jag nog kolla efter.. Nya tidningar är ju alltid kul..

    Ha nu en fin fortsatt dag..

    Kram Mia

    SvaraRadera
  13. Mums! Den där cheesecaken såg helt gudomlig ut!! Tur att du la ut receptet :)

    Ha det gott! Kramis Sanne

    SvaraRadera
  14. Mums så gott det ser ut;)

    Tack för tipset på tidningen!

    Kram Susanne

    SvaraRadera