söndag 8 maj 2011

Oförskämda fyrbenta rackare

Hej!

Nu har vi fått känna på ännu en dag med sommarvärme. Först blir jag av med min nya korgfåtölj, sen så får jag inte ha min köksträdgård ifred heller.

Det finns några fyrbenta som jättegärna vill vara med sin matte och odla, matte själv är mindre glad för hjälpen hon får.


- Hihihi, hörru lillebror, titta så mjukt jag kan ligga och sola!


- Men matte, får han verkligen ligga där i ditt kryddland?


- Hihihi, jag kan ligga ännu skönare i mattes kryddland också. Så varm jorden är...


Fy vad orättvist! Själv får jag ligga nedanför på markduken och frysa...


Är det verkligen så här orättvist det är när man är lillebror?


Hmm, ett dilemma som jag inte vet vad jag ska göra med. Katterna älskar verklige att ligga på jorden och att mina frön väcks till liv under dem och vill komma upp snart bryr de sig verkligen inte om. Medel som håller borta katter kan de lura på någon annan, citron och apelsin hjälper inte heller. Tro mig, jag har provat ALLT.

Jag ger upp helt enkelt och får fortsätta att bygga på min köksträdgård med alla våra fyrbenta rackare. Snart ska det bli kantsten och sen en sorts singel/grus mellan. Som ni ser så har rabarbern stuckit iväg enormt den senaste tiden.


13 kommentarer:

  1. Så koselig kattene dine har det. :) Fine bilder av dem. :) -Husfruas Memoarer-

    SvaraRadera
  2. Hmmm vilka små rackare!!! Man älskar dessa små, men ibland kan man bli så TRÖTT;)

    Vi får tro att det är nyhetens behag och att dom inte alls tycker det är så intressant sedan. Kan du inte täcka med en sån där hmm vad heter det,,, duk som man lägger över jordgubbarna så inte skatorna kommer, förstår du? Om man spänner den över, tänkte jag. Men kanske inte funkar.

    Kram Susanne

    SvaraRadera
  3. Hej !
    Ja det är problem med katterna i grönsakslandet jag har själv inga katter men grannarna har massor blir frustrerad över hur dom rumsterar runt i rabatterna. Jag kom på att sticker jag ner pinnar i kragarna gillar katterna inte att hoppa i dom. Fungerade bra för mig ialla fall. sen kan du ju lägga fiberväv över inte så snyggt kanske men effektivt blir mindre torrt och växer så det knakar.

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Brukar titta in här lite då och då.
    Här får man både ideér och inspiration. Förstår att du inte vill ha hjälp med sådden. Har själv hundar som brukar hjälpa till.
    Ett litet förslag är att du snickrar ihop ramar som du fäster kycklingnät/hönsnät eller spänner fiberduk på. Du slipper inte bara katterna i dina odlingslådor utan även kålflugorna om du använder fiberduk.

    SvaraRadera
  5. Det är otroligt vad katterna gillar värme och att få vara i mittpunkten=) Katten som jag fotade idag följer mig var jag går och skulle han råka somna och jag går iväg utan att han märker det blir han alldeles förtvivlad och jamar efter mig. Då får man ropa och så kommer han som ett skott. Han blir tretton år i sommar.

    Önskar dig en fin kväll och en bra början på veckan!
    Kram,
    Regina

    SvaraRadera
  6. Men vilka goa katter du har! =)

    Vill också passa på att tipsa om en nystartad tävling hos mig..

    http://uj76.blogspot.com/2011/05/tant-lottar-ut-fina-ting.html

    ..med chans att vinna underbara ting från en underbar inredningsbutik :)

    SvaraRadera
  7. Peppar skall fungera men det blir kanske liiiite mycket i kryddlandet :-)

    SvaraRadera
  8. Vilka sötisar ;)
    Vi hade för länge sedan en katt som tyckte att det var bra service vi ställde upp med... hon kissade i groparna vi gjort för att plantera i.

    SvaraRadera
  9. Härliga bilder ;)
    Kram Jenny

    SvaraRadera
  10. Ja visst har det varit en toppen dag alltid, även om det inte är någon sommarvärme här där jag bor.

    Kul att se fler som stavar Teres så enkelt som möjligt, dvs utan massa extra bokstäver;)

    mvh/ Teres från Örnsköldsviks trakten

    SvaraRadera
  11. Hihi vilka sötisar men kanske inte alltid så roliga, jag vet när jag bodde i hus och hade trädgårdsland så hade vi som nån föreslog ramar med hönsnät som jag la över för att slippa dem i landen ;o)
    Ha en riktigt härlig måndag!
    Kram/Lena

    SvaraRadera
  12. Haha tur att de bara använder dina bäddar som sovrum och inte som toa!! Alltid nåt att vara tacksam för....
    Kram Barbro

    SvaraRadera
  13. Haha, de små livsnjutarna vet var det är varmt och skönt! Jag föreslår också ett nät över odlingarna. Eller också får du göra drivbänkslock, som du kan se på bilder hos oss. Då måste man vattna mera, eller öppna locken när det regnar. Men vi måste ha på det sättet, annars äter rådjur och älgar i grönsakslandet. Och så slipper vi Tiger i nysådda landet...

    Vårhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera