måndag 16 maj 2011

Triss i basilika

Hej!
Jag hittade mitt sista borttappade inlägg nu och det kommer här...
Alla kryddor utom basilikan är nu planterade i köksträdgården, jag täcker över med fiberduk om det är risk för frost. Basilikan är väldigt känslig mot det mesta så den får vara inne några veckor till. För tillfället har jag Thailändsk basilika, klot basilika och citronbasilika.




Thai basilikan är lite starkare med en extra kryddning, klot basilikan växer som ett klot eller bollpil och har ganska småa blad, citron basilikan smakar precis som det låter.

Den vanliga basilikan brukar jag ha massor av. När det blir höst så klipper jag ner allt och fryser in i små burkar. På så sätt har jag färsk basilika i maten hela vintern. Ibland är det kanon då man kommer på att baka focaccia någon kväll till maten och så har man ingen färsk basilika hemma.


 

13 kommentarer:

  1. Vilka fina odlingar du har :) Det är så mysigt med just kryddor tycker jag. De har lixom allt, doft, ätbara och vackra att titta på :)

    Hoppas du får en trevlig dag! Kram

    SvaraRadera
  2. Åh va läckert med flera olika "sorter" av samma. Basilika är ju sååå gott.
    Och vilken underbar kruka du planterat dom i.

    Ja du det där med sötsuget är ju ett problem som man har svårt att komma sig ifrån. =)

    Ha en fin Måndag
    Kram Dessie

    SvaraRadera
  3. Vad fint att sätta i det hjärtat. Basilika är en mumsig krydda!

    Ha en fin dag. Kram Josefin

    SvaraRadera
  4. Det är ju så gott med färska kryddor i maten :)
    Ha en skön måndag!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  5. Du är så duktig och pysslig. Ser så fint ut och låter så lätt för dig i din trädgård medans jag aldrig får till det förutom med allt ogräs som gärna växer ;).

    Ha de så bra, kram Ing-Britt

    SvaraRadera
  6. Basilika är en verklig favorit här också. Men jag har inte lika många sorter som du... Måste prova - framförallt lät Thaibasilika spännande!

    Ha en fin start på veckan!
    cathrin

    SvaraRadera
  7. Vilka fina bilder och vad fint och pyssligt du gjort. Eftersom jag säljer dessa krukor borde jag ju kunna unna mig själv en och göra likadant i, tack för tipset!
    Kram Barbro

    SvaraRadera
  8. Men det var väl den sötaste kryddodling jag har sett.
    Kramis

    SvaraRadera
  9. Vilken rar liten odling. Jag visste inte att basilikan var så pass känslig. Vad man har att lära :-)

    Ha det gott

    SvaraRadera
  10. Så sött att odla i hjärtat! Färska kryddor hör liksom sommarens mat till. Ha en fin dag!
    Kram Pia

    SvaraRadera
  11. Vad fint det ser ut! Jag brukar göra pesto på min frysta basilika. En smak av sommar mitt i vintern! ;0) Ska nog ta och prova på lite fler sorter. Blir så inspirerad!

    Kram/ anna

    SvaraRadera
  12. Åh, vad härligt det ser ut!

    Kram/M

    SvaraRadera