fredag 27 maj 2011

Krämig Butterkaka & Nougatbullar

Hej!

Nu är det helg, jobbarhelg för mig. Men jag klagar inte, ska bli skönt faktiskt eftersom vädret inte ska bli det bästa.

Regndag idag innebär städning, tvättning och bakning. Krämig butterkaka och nougatbullar blev det på menyn idag. Ett tag trodde jag att degen aldrig skulle ta slut.

Krämig Butterkaka

Innan gräddningen

Efter gräddningen

Deg
1 pkt jäst (söta degar)
150 g smält margarin
5 dl standard mjölk
0,5 tsk salt
1 ägg
1,25 dl socker
2 - 3 tsk kardemummakärnor
Ca 12 dl vetemjöl

Fyllning
ca 100 g rumsvarmt margarin
ca 1 dl florsocker
ca 0,5 dl vaniljsocker
kanel
socker

Marsankräm
Gör på ca 3dl mjölk enligt förpackningen på kokmarsanen (kom ihåg att läsa receptet på krämen och inte såsen) .

Kristyr
Florsocker
Vatten

Börja med att göra marsankrämen så den hinner kallna.

Smula jästen. Smält margarin och blanda i mjölken, degvätskan ska vara fingervarmt dvs 37 grader. Rör ut jästen med halva vätskan och häll i resten. Blanda i salt, socker, mortlade kardemumman, ägg. Avsluta med att blanda i mjölet tills degen blir lite klippig men nästan släpper kanten. Strö över lite mjöl och jäs under bakduk i 45 minuter på dragfritt läge (jag brukar ställa den bredvid spisen som jag samtidigt knäpper på). Rör ihop fyllningen bestående av rumsvarmt margarin, florsocker och vaniljsocker.

Dela degen i två bitar och kavla ut och bred på fyllningen. Strö på socker och kanel och rulla ihop. Dela varje del i ca 14-15 bitar så du sammanlagt får ca 28-30 bitar av hela degen. Smöra och bröa 3 st folieformar (14dl rymmer dessa och står på dem, finns oftast i 4-pack i butik). Lägg i ca 8-9 bitar i varje form, en ska vara i mitten. De täcker inte hela formen men jäser ihop senare.

Låt butterkakan jäsa övertäckta 30 minuter. Bred på marsankrämen (ca 1dl till varje kaka) och strö över pärlsocker. Grädda mitt i ugnen i ca 20 - 24 minuter beroende på storlek och ugn i 200 grader.
Låt kallna på galler under duk och garnera med kristyren. Kristyren ska vara ganska hård att du får bre på den lite lätt, annars kommer den att rinna från kakan.



Jag gjorde även några nougatbullar av samma deg. Gjorde som vanliga bullar med tog bort kanelen och smorde istället på lite nougatkräm innan jag rullade ihop dem. Innan penslingen med ägg så tryckte jag ner några mini chokladknappar (finns i burkar med strösselblandning).

Finste porslinsskärbrädan från House Doctor

Nu har jag frysen full då det blev totalt 5 butterkakor och 13 nougatbullar. Några enkla tips som jag alltid kör med när jag bakar är:

* Alltid röd jäst när jag bakar fikabröd och blå när jag bakar matbröd. Det gör skillnad.
* Låt degen jäsa några minuter mer än vad som står första gången. Den jäser alltid bäst på slutet. Låt dem även jäsa klart sista gången, de blir större om man ger sig till tåls.
* Termometer att mäta graderna på degvätskan är toppen. Oftast vid ett misslyckat bak så är vätskan för varm.
* Använd muffinsplåt, då blir muffines/cupcake perfekta.
* Vispa socker och ägg pösigt, det ger luftigare bröd, jag lovar. Sen vänd ner mjölet istället för att köra med elvispen det sista du gör.

17 kommentarer:

  1. Mums.. ser gott ut!
    Nougatbullar skulle nog min R gilla! =)

    Ha en mysig fredag!

    Kram Liza

    SvaraRadera
  2. Ja det där ser ju verkligen gott. Det är sällan jag bakar bullar, men bara jag får semester får det bli någon bakdag.
    Så skönt att ha frysen full!
    Kram Kicki

    SvaraRadera
  3. Men nu blev jag ju väldigt fikasugen alltså.;-) Kram Stina

    SvaraRadera
  4. Oj, så himla gott det ser ut! Jag bakar sällan, men ibland så ;) Tack för tipsen, jag har en termometer, den är ju guld värd, speciellt när man kokar knäck!
    Skärbrädan är så fin!
    Ha en supermysig fredagkväll, kram Jenny

    SvaraRadera
  5. Mmm så gott:)

    Kanske man skulle testa någon dag! Tack för receptet;)

    Kram Susanne

    SvaraRadera
  6. Hej va trist de är med strul på blogger med o kommentera!

    Mmmm va gott de där ser ut, va duktig du är o baka! Och verkligen finaste skärbrädan :)

    Kram Camilla - vita huset 28

    SvaraRadera
  7. Vad gott det ser ut! Tack för hemnet-tipset, såååå fiiint hus!!! Kul att se!

    Kram L-L

    SvaraRadera
  8. Mmmm så gott det både låter och ser ut. Butterkaka har jag aldrig bakat så nu är det väl dags ;).
    Ha en bra kväll, kram Ing-Britt

    SvaraRadera
  9. Ser verkligen supersmaskigt ut!
    Ha en finfin helg, vännen!

    SvaraRadera
  10. Åh en hembakt butterkaka. gud längesen man åt det.
    De som finns i köpediskarna e inge goa.
    Får ta och knåda ihop en deg och göra en egen butter.
    Trevlig helg.
    Kram

    SvaraRadera
  11. Vilken fin blogg du har : )jag blev följare direkt. trevlig helg hälsningar Sofia i Hjo

    SvaraRadera
  12. Åh så gott! Du bakar alltid en massa smaskigheter! =)

    Ha en fin dag!
    Kram Jenny

    SvaraRadera
  13. Å gud va gott det ser ut! Jag älskar butterkaka!! En sådan får jag nog prova i helgen!! Tack för receptet!

    Ha en fin helg trots jobb!

    Kram Petra

    SvaraRadera
  14. Det ser ju ljuvligt gott ut. Butterkakan ska jag absolut prova att göra. Tack för baktipsen.
    Kram Sonja.

    SvaraRadera
  15. Ojojoj va gott det ser ut!!! :) Kram Johanna

    SvaraRadera