torsdag 20 juni 2013

Midsommar i Fabriken


Midsommar imorgon och Midsommar på schemat hos Fabriken idag.
Midsommarafton i år är mycket större än vanligt då min mamma och hennes tvillingsyster fyller 65år. 
Tänkte visa lite förberedelser på den underbara helg som kommer



Rabarbersaft kokade vi imorse och den blev riktigt koallfärgad denna gång. Jag letade faktiskt ut mest röda stjälkarna också. Hemmagjord rabarbersaft är verkligen det absolut godaste i saftväg.
Jag körde på ett nytt recept då jag annars brukar låta det stå och dra några dagar.

2,5L Rabarbersaft
 1kg rabarber
6dl socker
1 stor citron
2tsk citronsyra
1,5L vatten

Skölj och skär rabarber och koka upp men vatten under lock i 15 minuter (rör ej).
Sila i duk och koka upp saften med socker, saften av citronen och citronsyra.
Häll direkt upp på flaska och återslut dem.
Spädes ca 1x5





Sen har vi varit utanför staketet och plockat lite blommor. Tänk att lupinerna står sig så fina än medan midsommarblomster och hundkex är på väg att vissna bort. Har för mig att det brukar vara tvärtom. Men jag hade önskat att liljekonvaljerna hade blommat nu. Tänk så fint att ha i midsommarkransen i håret.

Nu ska jag slänga mig ute i sofforna med boken en stund. Allt är förberett inför imorgon och läget helt under kontroll. Jag fick en spark i rumpan av svägerskan igår så jag gjorde storhandlingen sent på kvällen. Gissa om det var toppen.
Härligt!

Vad skönt det var att få alla era kommentarer om djurförsäkringarna igår. Toppen att vi är många som verkligen värnar om våra djur
De förtjänar också det allra bästa

Kika in på Fabriken för lite midsommar inspiration nu

2 kommentarer:

  1. Å, rabarbersaft som bara är såååå gott!!!
    Vill önska dig en riktigt fin midsommar och ett lyckat kalas!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  2. Ja, rabarbersaft är bland det godaste som finns!
    Ha en toppen midsommar och vi hoppas på sol!

    Kraam
    Petronella

    SvaraRadera