fredag 7 juni 2013

Skogens guld glimmar inte men smakar gudomligt


Med tanke på rubriken tror väl nu många att det är kantareller jag menar. Icke sa nicke, för oss är inte skogens guld kantarellerna utan blåbär. Jag älskar blåbär och tänk så härligt det är att ha en pappa som ÄLSKAR att plocka bär. Våran frys är full av dem, deras är full och vi har faktiskt en till som också innehåller mängder. Lingon, kantareller och blåbär finns det gott om här hemma. 






Jag gillar faktiskt också att vara i skogen och visst kan jag plocka både bär och kantareller men inte rensa dem. Det är såååå tråkigt  och men tanke på hur blå man blir om fingrarna. Det finns flera husmorsknep men inget gör mig helt fri från den blåa färgen direkt. Ok, nu gör väl det inte så mycket om jag ska vara ärligt utan det är verkligen jättetråkigt. 

Så otroligt tacksam för alla bär som min pappa plockar och all hemmagjorda sylt vi kan ha hela året. Lingon, blåbär, skogshallon, smultron är några av bären som han levererar så glatt. Men i år har han sagt att han inte ska plocka några bär eftersom vi är så dåliga att förbruka dem (tycker han). Men vet ni, den har vi hört förr:)) Så fort bären blir mogen vet jag iaf en som kommer att bo i skogen;)
Undrar just vem det kan vara!

På tal om det så har vi nu en ny sats blåbärssylt gjord. Mindre socker och utan tillsatser. 
Perfekt

Nu ska vi åka till färgaffären jag och Tyra. Det ska målas lastpallar för fullt till nya utemöbeln.
Ni som följer mig på Instagram får rapport under dagen
lantligtismultronbacken

2 kommentarer:

  1. Lyxigt och gotti, gottis! Och vilken härlig tårta ni njöt av igår!!! Wow så coolt! :)
    Härlig dag det blev!

    Kram Bettan

    SvaraRadera
  2. I år ska det bli dåligt med blåbär hos oss har jag hört, mycket har frusit bort. Jag älskar också blåbär - och att plocka dem. Jag få spara lite på förra årets sylt tills jag vet hur det ser ut på blåbärsfronten i år...

    SvaraRadera